Huidige collectie

Blaaderen, Gerrit Willem van

Gerrit Willem van Blaaderen (1873-1935), Tuin in Bergen (nieuw in collectie)

olieverf op doek, afm. 70,5 x 54,5 cm, gesigneerd links onder. te datern ca. 1930.
herkomst: particuliere collectie Heemstede
NB. tot nu toe onbekend werk in het oeuvre van Van Blaaderen

Prijs: euro 4900

Begin jaren ’20 van de vorige eeuw liet Van Blaaderen een woning met atelier bouwen aan de Buerweg in Bergen. Hij werd daarmee de buurman van Charley Toorop, Haar huis heet De Vlerken, dat van Van Blaaderen Bloemveld.
Na zijn huwelijk met Sien Maas en kort daarna de geboorte van hun dochter Mab, zocht het jonge gezin een plek in de natuur waar Van Blaaderen rustig kon werken. Hij schilderde hier zijn achtertuin, eigenlijk een kleine boomgaard, waar ook wel eens schapen liepen. Vergelijk ook ‘Ganzen in de boomgaard’, afgebeeld op pag. 122 in de monografie van Kees van der Geer.
‘Bomen’ zijn een constante in het werk van de kunstenaar: vanaf zijn eerste schilderijen rond 1904 die hij in Laren maakte tot zijn latere werk toen hij zich teruggetrokken had aan de Buerweg in Bergen.

Literatuur:
– Cootje Buisman, ‘Gerrit Willem van Blaaderen’ Kranenburghcahier 1. Publicatie bij overzichtstentoonstelling in Museum Kranenburgh Bergen 27-01-1996 tot 05-05-1996
– Kees ven der Geer, ‘Gerrit Willem van Blaaderen’ Boek bij overzichtstentoonstelling Stedelijk Museum Alkmaar 27-02-2016 tot 28-8-2016

Gerrit Willem van Blaaderen (1873-1935), Erf te Laren

Olieverf op doek op paneel, afm. 36 x 50 cm, gesigneerd r.o. te dateren 1904
NB. in Stedelijk Museum Alkmaar is een ansichtkaart van dit schilderij te koop.

Prijs: Euro 2400

Voor het eerst tentoongesteld in de kunsthandel van Lion Schulman in de Kerkstraat in Laren in juni/juli 1904. Lion Schulman (1851-1943) was ook kunstschilder en de vader van de bekende schilder David Schulman (1881-1966). David hielp zijn vader in de zaak in Laren.

Van Blaaderen werd in het begin van zijn schilderscarrière beïnvloed door de kunstschilders die in Laren op dat moment wereldsucces hadden: Albert Neuhuys en Anton Mauve. Voor Van Blaaderen was Anton Mauve een belangrijke inspiratiebron. Zie ook het hoofdstuk ‘Naar het land van Mauve’ in de monografie over Van Blaaderen van Kees van der Geer. Anton Mauve op zijn beurt ontleende zijn thematiek aan de Franse schilder Jean-François Millet (1814-1875). Zowel bij Millet als bij Mauve én Van Blaaderen zijn vaak voorovergebogen vrouwen aan het werk afgebeeld. Vergelijk ook het schilderij ‘Koolland’ bij Collectie Verkochte Werken. Van Blaaderen kende ongetwijfeld het beroemde, omstreden schilderij van Millet ‘Arenleessters’ dat tot 12 januari 2020 te zien was in het Van Gogh Museum op de tentoonstelling ‘Jean François Millet. Zaaier van de moderne kunst’