Huidige collectie

Colnot, Arnout

Arnout Colnot (1887-1983), Boerderij bij Bergen (nieuw in collectie)

olieverf op doek, afm. 40 x 50 cm, gesigneerd links onder ‘A. Colnot’
te dateren ca. 1930

Prijs: euro 1900

Arnout Colnot (1887-1983), Winters Bergen (nieuw in collectie)

oieverf op doek, afm. 70,5 x 91 cm, gesigneerd links onder ‘A. Colnot’, te dateren ca. 1930.

Prijs: euro 2900

Litaratuur:
– Lies Netel, ‘Bergense School. Collectie moderne kunst Stedelijk Museum Alkmaar’ 2014 tweede herziene druk
voor verglijkbare schilderijen van Colnot in de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar zie pp. 46-51.

Arnout Colnot (1887-1983), Stilleven met tulpen en fruit

olieverf op doek, afm. 72 x 59,5 cm, gesigneerd rechts onder

Prijs: euro 2800

Vergelijk o.a de stillevens van Arnout Colnot in de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar

Arnout Colnot (1887-1983), Aan de Voert Bergen

olieverf op doek, afm. 48 x 62 cm, gesigneerd links onder
annotatie op spieraam: mevrouw Verstegen.

herkomst:
-collectie August Maschmeijer (1848-1922), Bergen
-collectie Rudolf Maschmeijer (1883-1974), Bergen
-collectie Mevrouw M. Verstegen-Maschmeijer (1918-2012), Vreeland
NB. Marianne Verstegen-Maschmeijer, kleindochter van August Maschmeijer, ontwierp danskostuums en was de partner van de danser, choreograaf Aart Verstegen (1920-1998)

Literatuur: ‘De familie Maschmeijer en Zuilenhof’, themanummer Bergense Kroniek, februari 2008

Prijs: euro 3400

August Maschmeijer, van geboorte Duitser, zette in Amsterdam een manufacturenzaak op en woonde vanaf 1884 in Bergen. Hij liet daar het buitenhuis Zuilenhof bouwen. Maschmeijer was ook geïnteresseerd in schilderkunst. Hij hield vooral van het vroege werk van Arnout Colnot em Dirk Filarski.
In de zomer van 1910 hielden de twee schilders hun eerste expositie in de ‘Witte Schuur’ in Bergen, beschikbaar gesteld door August Maschmeijer.
De Bergense Bad- Duin- en Boschbode recenseert de tentoonstelling eind juli: ‘Twee jeugdige leden van de ‘Schidersbent’ St. Lucas, de heren A.J.G. Colnot en D.H.W. Filarski geven mooie staaltjes van hun kunst te zien. Speciaal vestigen wij de aandacht op de studies dezer heren ontleend aan onze prachtige omgeving’.
De onderwerpen van de ‘luministische’ schilderijen waren inderdaad bos- en duinlandschappen, boerenland met bootjes in poldersloten in de omgeving van Bergen.
Maschmeijer steunde de twee kunstenaars door een flink aantal werken te kopen, waaronder dit schilderij. Hij werd zo de eerste mecenas van de Bergense School.