Huidige collectie

Filarski, D.H.W.

Dirk Hendrik Willem Filarski (1885-1964), Giethoorn

Olieverf op doek, afm. 54 x 67 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren 1923.

Herkomst: particuliere collectie Amsterdam

Prijs: € 4900

Op blz. 38 van haar boek over Filarski schrijft Renée Smithuis het volgende: “Voor het eerst gingen Filarski’s vrouw en zoontje Lakkie mee op een werkreis in Nederland. In augustus 1923 vertrokken ze naar Giethoorn waar ze hun intrek namen in Bondshotel Hollandsch Venetië (….) De schilder werkte er zeker tot eind september en er ontstond een indrukwekkende serie schilderijen. Daarop was duidelijk te zien hoe hij soms nog gevangen zat in zijn donkere palet, maar ook hoe hij zich daar glorieus uit wist te bevrijden. Groen bleef wel de overheersende kleur, wat natuurlijk niet zo vreemd was in zo’n puur waterrijk puur Hollands dorp in de zomer.”

Boendermaker nam een flink aantal van deze Giethoorn schilderijen in zijn collectie op. In het boek van Piet Spijk over deze mecenas van de Bergense School, telde ik 15 schilderijen die in de Giethoorn periode zijn ontstaan. Het hier afgebeelde schilderij is altijd in particulier bezit geweest.

Dirk Hendrik Willem Filarski (1885-1964), Pont Neuf Parijs

olieverf op doek, afmeting 81 x 65 cm, gesigneerd r.o ‘D.H.W. Filarski’

Achterzijde op doek: titel en ’98’ = kavelnummer bij Boendermakerveiling in 1958
Achterzijde op spieraam: Boendermakernummer 2113, sticker ‘CZ Alkmaar’ en sticker
‘ Parijs, D.H.W. Filarski, Brug Neuf’

Prijs: euro 5200

Herkomst:
– Collectie Boendermaker
– Veiling Bom 1958
– Particuliere collectie
– Veiling Christie’s Amsterdam, 13 december 1989, lot 171
– Kunsthandel Borzo, Den Bosch
– Collectie Koninklijke Douwe Egberts, Nederland

 

Dirk Hendrik Willem Filarski (1885-1964), Landschap bij Menton

Olieverf op doek, afm. 64x 53 cm, gesigneerd r.o en te dateren 1923

Herkomst: collectie Boendermaker, nr. 434

Prijs: € 4200

De altijd reizende Filarski maakte in 1923 in de buurt van Menton in Zuid-Frankrijk dit schilderij. Volgens Renée Smithuis heeft Filarski dan een periode waarin hij in donkere kleuren schilderde achter zich gelaten. Zij spreekt van ‘De terugkeer naar het licht’ in haar monografie over de schilder.

Bijzonder aan het schilderij is ook dat het ooit in bezit was van de mecenas  Piet Boendermaker.

Op het spieraam vond ik de gegevens terug. Tot nu toe was dit niet bekend.