Huidige collectie

Filarski, D.H.W.

Dirk Herman Willem Filarski (1885-1964), Blauwe bessen in witte vaas

olieverf op doek, afm. 55 x 65,5 cm, gesigneerd ‘D.H.W. Filarski’ links onder, te dateren ca. 1922.
Annotatie achterzijde op doek ‘E.F.’

Herkomst:
– jongste zoon van de kunstenaar: ‘E.F.’ betekent ‘Eigenaar Filarski’
– Kunsthandel Renée Smithuis, Castricum-Heiloo (sticker achterzijde)
– Particuliere collectie sinds het jaar 2000

Literatuur: Renée Smithuis ‘D.H.W. Filarski, Zwervend schilder van de Bergense School’, afgebeeld op pag. 124, catalogusnummer 171

Prijs: € 2100

Filarski schilderde in de jaren twintig van de vorige eeuw regelmatig stillevens.
Renée Smithuis schrijft in haar monografie over de kunstenaar het volgende erover: “Uit veel van zijn stillevens blijkt dat Filarski doorgaans snel werkte. Dat hoeft allerminst negatief te zijn, immers één van zijn grote voorbeelden, Vincent van Gogh, was hem daarin voorgegaan. Filarski was nu eenmaal een driftig en geladen heerschap en de spanning om een werk op te bouwen, moest hij kennelijk snel uiten. Het ging niet ten koste van de kwaliteit” (pag. 51).

Dirk Herman Willem Filarski ( 1885-1964), Alpenpad Zwitserland

olieverf op doek, afm. 55 x 70 cm, te dateren 1912
herkomst: hotel Prins Maurits Bergen aan Zee

Prijs: euro 5500

Filarski, bevriend met de schilder Dirk Smorenberg, reisde in 1912 met Smorenberg naar Clarens in Zwitserland. Ze konden logeren bij de zus van Smorenberg.
Renée Smithuis schrijft in haar monografie over Filarski het volgende: “Beide schilders kwamen voort uit het Amsterdamse luminisme (…. ) kleurrijke impressies ontstonden van het land, dat naast zijn felle licht ook de schaduwkant liet zien, door de schilder dankbaar vertaald in diepe blauwe, paarse en lila kleuren al naar gelang van de dag”
Dit schilderij is uit de zogenaamde eerste Zwitserse periode van Filarski. In 1916 keerde hij terug en heeft het lichtend impressionisme plaatsgemaakt voor diepere, donkerder kleuren: de bergketens zijn bijna abstract.

Dirk Herman Willem Filarski (1885-1964), Boerderij in landschap

olieverf op doek, afm. 36 x53 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1909
adres op spieraam: Noorderstraat 52 Amsterdam

Prijs: Euro 2100

In de zomer 1910 heeft de 24-jarige Dirk Filarski samen met Arnout Colnot een eerste expositie in Bergen in de ‘Witte Schuur’, beschikbaar gesteld door de Bergen- Amsterdamse zakenman August Maschmeijer. De Bergense Bad- Duin- en Boschbode recenseert de tentoonstelling eind juli: “Twee jeugdige leden van de ‘Schildersbent’ St. Lucas, de heren A.J.G. Colnot en D.H.W. Filarski geven hier mooie staaltjes van hun kunst te zien. Speciaal vestigen wij de aandacht op de studies dezer heren ontleend aan onze prachtige omgeving.”
Het kan heel goed zijn dat het hierboven afgebeelde schilderij op deze zomertentoonstelling geëxposeerd werd. We weten dat de bevriende schilders kleine schilderijen uitkozen voor die eerste verkooptentoonstelling met onderwerpen die ze aan de natuur ontleenden.
Op het spieraam in bijna vervaagd potlood het adres van Filarski: Noorderstraat 52, Amsterdam. In 1909 ging Filarski op dit adres met zijn ouders wonen: nog een aanwijzing dat het schilderij in 1909 of 1910 gemaakt is.
In dit schilderij zie je al een begin van het luminisme bij Filarski dat als het ware losbarst als de kunstenaar in 1912 met zijn schildersvriend Dirk Smorenberg voor het eerst naar Zwitserland reist.

Dirk Herman Willem Filarski (1885-1964), Giethoorn

Olieverf op doek, afm. 54 x 67 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren 1923.

Herkomst: particuliere collectie Amsterdam

Prijs: € 4900

Op blz. 38 van haar boek over Filarski schrijft Renée Smithuis het volgende: “Voor het eerst gingen Filarski’s vrouw en zoontje Lakkie mee op een werkreis in Nederland. In augustus 1923 vertrokken ze naar Giethoorn waar ze hun intrek namen in Bondshotel Hollandsch Venetië (….) De schilder werkte er zeker tot eind september en er ontstond een indrukwekkende serie schilderijen. Daarop was duidelijk te zien hoe hij soms nog gevangen zat in zijn donkere palet, maar ook hoe hij zich daar glorieus uit wist te bevrijden. Groen bleef wel de overheersende kleur, wat natuurlijk niet zo vreemd was in zo’n puur waterrijk puur Hollands dorp in de zomer.”

Boendermaker nam een flink aantal van deze Giethoorn schilderijen in zijn collectie op. In het boek van Piet Spijk over deze mecenas van de Bergense School, telde ik 15 schilderijen die in de Giethoorn periode zijn ontstaan. Het hier afgebeelde schilderij is altijd in particulier bezit geweest.

Dirk Herman Willem Filarski (1885-1964), Pont Neuf Parijs

olieverf op doek, afmeting 81 x 65 cm, gesigneerd r.o ‘D.H.W. Filarski’

Achterzijde op doek: titel en ’98’ = kavelnummer bij Boendermakerveiling in 1958. Achterzijde op spieraam: Boendermakernummer 2113, sticker ‘CZ Alkmaar’ en sticker‘ Parijs, D.H.W. Filarski, Brug Neuf’

Prijs: euro 5200

Herkomst:
– Collectie Boendermaker
– Veiling Bom 1958
– Particuliere collectie
– Veiling Christie’s Amsterdam, 13 december 1989, lot 171
– Kunsthandel Borzo, Den Bosch
– Collectie Koninklijke Douwe Egberts, Nederland

 

Dirk Herman Willem Filarski (1885-1964), Landschap bij Menton

Olieverf op doek, afm. 64x 53 cm, gesigneerd r.o en te dateren 1923

Herkomst: collectie Boendermaker, nr. 434

Prijs: € 4200

De altijd reizende Filarski maakte in 1923 in de buurt van Menton in Zuid-Frankrijk dit schilderij. Volgens Renée Smithuis heeft Filarski dan een periode waarin hij in donkere kleuren schilderde achter zich gelaten. Zij spreekt van ‘De terugkeer naar het licht’ in haar monografie over de schilder.

Bijzonder aan het schilderij is ook dat het ooit in bezit was van de mecenas  Piet Boendermaker.
Op het spieraam vond ik de gegevens terug. Tot nu toe was dit niet bekend.