Huidige collectie

Holt, Henri ten

Henri ten Holt (1884-1968), Stilleven

olieverf op doek, afm. 92 x 94 cm, te dateren ca. 1942
herkomst: kleindochter van de kunstenaar
NB. schilderij is in onafgemaakte staat, vergelijk de afbeeldingen in Klomp en Kranenburghcahier (zie literatuur)

Prijs: euro 2200

Voor Henri ten Holt was het werk van Cézanne leidraad voor zijn eigen kunstopvattingen. Dirk Klomp interviewt hem begin jaren veertig van de vorige eeuw voor zijn boek ‘In en om de Bergensche School’. Ten Holt spreekt met veel ontzag over Cézanne. Een paar citaten uit het standaardwerk van Klomp: “Van Gogh en Cézanne waren menschen die hun tijd begrepen en zich hebben opgeofferd omdat zij voelden dat de wereld veranderen moest, vooral op het gebied van het geestelijk leven.” (pag. 174). Even verder: “Onze generatie komt voort uit de vorige eeuw: staat met den eenen voet nog in de cultuur van vóór den vorigen oorlog. Daarom is voor ons het eenig belangrijke, dat de mensch een nieuwe kunst zal scheppen, en daarvan is Cézanne voor mij het begin geweest.”
Henri ten Holt schilderde dus stillevens op de manier van Cézanne: een schaal met fruit, een vaas met bloemen of pot met planten, een gedrapeerde doek en dat allemaal het liefst op een gekantelde tafel. In zijn kielzog schilderden ook drie jonge schilders in zijn omgeving aanvankelijk op die manier en gingen vervolgens hun eigen weg: zoon Friso (1921-1997) diens jeugdvriendje David Kouwenaar (1921-2011) en ook Dirk Trap (1922-1993) liet zich via Henri ten Holt inspireren door de Franse meester. Trap kende De Bergense schilder persoonlijk. Gesina ten Holt, roepnaam Sientje (1925-2000), jongste kind van Henri en schilderes van een klein oeuvre, was koerierster in de Schoorlse verzetsgroep waarvan Dirk Trap deel uitmaakte. Direct na de oorlog introduceerde Sientje Trap bij haar cerebrale vader.

Literatuur:
– Dirk Klomp, ‘In en om de Bergensche School’ 1943. Zie pag. 178 waar een vergelijkbaar schilderij is afgebeeld.
– Harold Bos e.a. ‘Henri ten Holt’. Kraenburghcahier 5, 1998. Vergelijk afbeelding pag. 21

Henri ten Holt (1884-1968), Berglandschap Argèles-Gazost

olieverf op doek, afm. 64 x 79,5 cm

gesigneerd met initialen, geannoteerd en gedateerd rechts onder ‘HtH, Argèles, ’21(= 1921)’

geëxposeerd in Kunsthandel ‘Eigen Haard’, Wijde Kapelsteeg 1, Amsterdam van Aäron Vecht op solo expositie in 1921.

herkomst: particuliere collectie Amsterdam.

Prijs: € 2750

In 1921 verbleef Henri ten Holt met zijn vrouw en hun 2 jarige dochter Kitty in Argèles-Gazost, in het Franse departement Hautes-Pyrénées.
Op 6 april wordt daar zoon Friso (1921-1997) geboren. Hij zal later ook kunstschilder worden.
Henri ten Holt was geïnspireerd door het ruige berglandschap en maakte kleurrijke schilderijen in deze Franse periode.

Vergelijk: Henri ten Holt, ‘Rugbyspelers’ ook gedateerd 1921, afgebeeld in ‘Over en weer, Henri en Friso ten Holt’, Kranenburghschrift 3, pag.8
Andere literatuur over Henri ten Holt:
-Kasper Niehaus, Elseviers Geïllustreerd Maandschrift, jaargang 41 (1931) pag.1-9
-Dirk Klomp, In en om de Bergensche School (1943), pag. 173-179
-Kasper Niehaus, Henri ten Holt, Beeldende Kunst in Nederland (1964)
-Kranenburgcahier 5, Henri ten Holt (1998)
– Wim Vroom, De Nieuwe Kring, Kranenburgcahier 17 (2006)

Henri ten Holt (1884-1968), Gezicht op Groet

Houtskool en inkt op papier, afm. 32 x 43 gedateerd 1924, cm in oorspronkelijke lijst

Prijs: euro 1100

Henri ten Holt is de vader van de schilder Friso ten Holt en de componist Simeon ten Holt. Hij was o.a. de leermeester van David Kouwenaar en woonde bijna zijn hele leven in Bergen.
Ook andere schilders onder wie Mattheus Lau, Jaap Weyand en Piet Wiegman schilderden in die periode zulke vergezichten op Groet en de Hondsbossche vanaf een duintop.