Huidige collectie

Kuijten, Harrie

Harrie Kuijten (1883-1952), ‘Chrysanten’

olieverf op doek, afm. 95 x 79 cm, gesigneerd links onder, te dateren ca. 1940

annotatie met titel op spieraam in handschrift van de schilder: Harrie Kuijten, Groet (NH). Chrysanten.

sticker achterzijde: Arti et Amicitiae, Rokin, hoek Spui, Amsterdam.

herkomst: particuliere collectie. Op een tentoonstelling in Arti ( 3/3 – 31/3, 1941) gekocht door familie van de laatste eigenaar. Informatie uit verkoopschrift Harrie Kuijten.

Prijs: euro 2900

Harrie Kuijten, foto Reguliersdwarsstraat 2021

Harrie Kuijten (1883-1952), Reguliersdwarsstraat (nieuw in collectie)

Olieverf op doek, afm. 45 x 55 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren 1929.

Herkomst:
– Gekocht door Piet Boendermaker op atelier Kuijten in juli 1930, bron: verkoopschrift dat Kuijten bijhield van zijn verkopen.
– Na faillissement van Boendermaker in 1932 overgedragen aan de Bank voor Onroerende Zaken in Amsterdam.
– In najaar 1945 en 1946 werden in opdracht van de bank bij vestigingen van Vroom en Dreesmann in Amsterdam en Den Haag verkoopexposities gehouden van werken uit de collectie Boendermaker. Bij V&D in Amsterdam gekocht door een particuliere verzamelaar.
– Via vererving naar laatste eigenaar.

Prijs: euro 7750

NB. Na het faillissement van Boendermaker laat de Bank voor Onroerende Zaken het beheer van een gedeelte van de collectie over aan Boendermaker, die altijd al ruimhartig uitleende. Hij kreeg er zelfs een lintje voor. Zo hing ‘Reguliersdwarsstraat” jarenlang in het Baarnsch Lyceum.

Kuijten zette zijn schildersezel neer in de Reguliersdwarsstraat. Aan het einde van wat nu een drukke uitgaansstraat is rijst de blinde muur van het Carltonhotel op met de onderdoorgang naar de Vijzelstraat. Nu zijn er ramen in die blinde muur. Zie de foto uit 2021.

Harrie Kuijten, Foto hoek Prinsengracht/ Passeerdersgracht 1931

Harrie Kuijten (1883-1952), Prinsengracht (nieuw in collectie)

Olieverf op doek, afm. 47 x 62 cm, gesigneerd links onder, te dateren 1929.

Herkomst:
– Gekocht door Piet Boendermaker op atelier Kuijten in juli 1930, bron verkoopschrift dat
Kuijten bijhield van al zijn verkopen.
– Na faillissement van Boendermaker in 1932 overgedragen aan de Bank voor Onroerende Zaken in Amsterdam
– In najaar 1945 en 1946 werden in opdracht van de bank bij vestigingen van Vroom en Dreesmann in Amsterdam en Den Haag verkoopexposities gehouden van werken uit de collectie Boendermaker.
– Bij V&D in Amsterdam gekocht door een particuliere verzamelaar.
– Via vererving naar laatste eigenaar.

Prijs: euro 8500

NB. Na het faillissement van Boendermaker laat de Bank voor Onroerende Zaken het beheer van een gedeelte van de collectie over aan Boendermaker, die altijd al ruimhartig uitleende. Hij kreeg er zelfs een lintje voor. Zo hing ‘Prinsengracht’ jarenlang in het Lorentz Lyceum in Eindhoven.

Kuijten zette in de zomer van 1929 zijn schildersezel neer aan de oneven kant van de Prinsengracht in Amsterdam en schilderde de hoek Prinsengracht/Passeerdersgracht aan de overkant. Zie ook de foto uit de collectie van het Stadsarchief Amsterdam uit 1931

Harrie Kuijten, Foto Latjesbrug over de Nieuwe Herengracht, Amsterdam ca. 1930

Harrie Kuijten (1883-1952), ‘Nieuwe Heerengracht’ (nieuw in collectie)

Olieverf op doek, afm. 55,5 x 65,5 cm, gesigneerd links onder, te dateren 1929
titel in handschrift van de schilder op spieraam,
aantekening achterzijde ‘eigendom J. Hemelrijk’.

Prijs: euro 9750

Herkomst:
– gekocht door Piet Boendermaker in juli 1930 op het atelier van Kuijten, bron verkoopschrift,dat Kuijten bijhield
van al zijn verkopen.
– Dr. J. Hemelrijk, Bergen
– particuliere collectie Alkmaar

Literatuur:
– Willem Baars e.a, ‘Harrie Kuijten 1883-1952’
– Jan Juffermans, ‘Harrie Kuijten’
– Dr. J. Hemelrijk, ‘Uit de dagboeken van een rector’
– Maria Smook-Krikke/ Joop Bekius, ‘Jacob Hemelrijk, een veelzijdig en gedreven mens’
NB. Jaap Hemelrijk, rector van het Murmellius Gymnasium in Alkmaar, was zeer bevriend met Kuijten en had een mooie collectie Bergense School schilderijen.

Het is juli 1930 wanneer Piet Boendermaker, weldoener van menig schilder, voor het eerst op het atelier van Harrie Kuijten aan de Plantage Muidergracht in Amsterdam verschijnt. Boendermaker kijkt rond, laat er geen gras over groeien en slaat toe. Hij zoekt 28 schilderijen uit en Kuijten noteert de titels in zijn verkoopschrift dat bewaard wordt door de erven Kuijten.
Boendermakers keuze was breed: stadsgezichten, schilderijen ontstaan in Kortenhoef, stillevens, een aantal naakten.
In de barre winter van 1928-1929 schilderde Kuijten de Latjesbrug over de Nieuwe Heerengracht. Zie ook de foto uit de collectie van het Stadsarchief Amsterdam.
De situatie is nu totaal anders: na de doorbraak naar de Rapenburgerstraat ligt er nu een brede, lelijke brug, wel met dezelfde naam.

Harrie Kuijten (1883-1952), Ontbijttafel met spiegel

Olieverf op doek, afm. 110 x 82 cm., te dateren ca. 1916, gesigneerd rechts onder

Herkomst: particuliere collectie België

Prijs: euro 3200

Vergelijk dit vroege stilleven van Kuijten met schilderijen afgebeeld in Willem Baars e.a, ‘Harrie Kuijten 1883-1952’ op pag. 54 ‘Ontbijttafel met beijzeld raam’ en pag. 55 ‘Stilleven met zonnevlekken’. Dezelfde kleurstelling, dezelfde voorwerpen, bv. het fruitmesje.
Bij aankoop van het schilderij krijgt u de monografie van Baars e.a. over Kuijten cadeau.

Harrie Kuijten (1883-1952), Stilleven met chrysanten

olieverf op doek, afm. 80 x 70 cm, gesigneerd links onder
Expositie: Solo tentoonstelling 1955 in Stedelijk Museum Alkmaar, catalogusnummer 19 met datering 1931
Vergelijk voor de compositie:
-Willem Baars e.a. ‘Harrie Kuijten 1883-1952’ pag. 103: Stilleven met fles en fruit. Daar gedateerd 1932, ook afgebeeld in Renée Smithuis, ‘Bergense School, de eerste Hollandse expressionisten’, pag. 107 met datering 1928.
-Jan Juffermans, ‘Harrie Kuijten’, pag. 71: Stilleven. Daar gedateerd 1930.

Prijs: euro 2800

Harrie Kuijten (1883-1952), Zandafgraving te Düsseldorf

olieverf op paneel, afm. 29 x 39 cm, resten signatuur l.o. te dateren 1912 of 1913
herkomst: particuliere collectie

Prijs: € 2200

Tentoongesteld:
1917: Kunstzaal Panorama Amsterdam. Deze expositieruimte was op de Plantage Middenlaan 50
1983: Centraal Museum Utrecht
1984: Kunstenaars Centrum Bergen
1984: Museum Bommel van Dam Venlo

Afgebeeld:
Willem Baars e.a., Harrie Kuijten, pag. 49 (in kleur)
Jan Juffermans, Harrie Kuijten, pag. 27 ( in zwart/wit met verkeerde afmetingen)

In het boek van Jan Juffermans is het schilderij gedateerd 1912, terwijl Willem Baars e.a. ca. 1913 aangeeft. Jan Juffermans schrijft op pag. 5 dat een lange reis Kuijten in 1910 naar Parijs, Londen, Schotland, Düsseldorf, Marokko en opnieuw naar Parijs voerde, waar hij bleef tot 1912. Het kan dus zijn dat hij het schilderij toen in Düsseldorf heeft gemaakt. Juffermans schijft verder dat hij na zijn bezoeken (in 1913) aan Denemarken, Noorwegen en Zweden “vervolgens opnieuw naar Duitsland ging”. Daar moest hij- verdacht van diefstal- enkele weken in voorarrest blijven. Was dat misschien in Düsseldorf? Zo ja, dan had hij alle tijd om te schilderen….

Harrie Kuijten (1883-1952), Veemarkt Leiden

olieverf op doek, afm. 38,5 x 53 cm gesigneerd l.o
Herkomst: particuliere collectie
geëxposeerd in Museum Kranenburgh, Bergen en Museum de Wieger, Deurne 2007-2008. Afgebeeld in Renée Smithuis, ‘Van zaaien tot maaien’ pag.69.

Prijs: € 7400

De kunstenaar uit Groet bezocht na de Tweede Wereldoorlog zo ongeveer alle veemarkten in Noord-Holland. Bij een bevriende veeboer stapte Kuijten dan ’s morgens vroeg in diens veewagen en ze reden dan samen naar Purmerend, Schagen en Alkmaar. De schilderijen die hij ter plekke maakte kennen we uit de boeken die over het werk van Kuijten verschenen zijn.
Kuijten reed ook een keer mee naar Leiden en maakte daar in 1947 deze veemarkt. In het kasboek van Kuijten is deze datum terug te vinden.
Het schilderij is afgebeeld in een boekje dat verscheen bij tentoonstellingen van o.a. dit werk in Museum Kranenburgh en Museum de Wieger in Deurne in 2007-2008: Van Zaaien tot maaien, een kleurrijke oogst uit de eerste helft van de vorige eeuw. Daar onjuist gedateerd ca. 1938.