Huidige collectie

Wiegman, Matthieu

Matthieu Wiegman (1886-1971), Gezicht op Cagnes (nieuw in collectie)

olieverf op doek, afm. 45 x 54 cm, gesigneerd rechts onder ‘Matthieu Wiegman’, te dateren ca. 1928

herkomst: particuliere collectie

Prijs: euro 3800

In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw was Zuid-Frankrijk zeer in trek bij Nederlandse landschapsschilders. Ze trokken naar Collioure, Saint-Tropez, Saint-Paul-de-Vence en Menton. Vanaf 1921 woonde Wiegman jarenlang met zijn gezin in Frankrijk. In 1928 reisde hij alleen naar het zuiden en zeer waarschijnlijk heeft hij dit ‘Gezicht op Cagnes’ toen geschilderd.
Op een nu lopende tentoonstelling in het Singer Museum in Laren wordt een schilderij van Theo van Rysselberghe geëxposeerd dat vanuit hetzelfde gezichtspunt geschilderd is: uitzicht op Cagnes tussen grote olijfbomen. Het schilderij van Van Rysselberghe is geschilderd vanuit de tuin van het huis Les Collettes van Renoir. Wiegman kende die plek: in de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar bevindt zich eem schilderij met de titel ‘ Maison Renoir’. In de catalogus bij de Singer tentoonstelling zijn beide schilderijen afgebeeld.
Matthieu Wiegman lijkt geïnspireerd door de Mont Sainte-Victoire schilderijen van Cézanne. Hij was een groot bewonderaar van Paul Cézanne, dat zie je ook terug in zijn stillevens.

Literatuur-
– Renée Smithuis, ‘De Bergense School op reis’
– Renée Smithuis, ‘De gebroeders Piet en Matthieu Wiegman. Schilders van de Bergense School’
– ‘Van Gogh Cézanne Le Fauconnnier & De Bergense School’ Tentoonstellingscatalogus Stedelijk Museum Alkmaar
– Schilders van de Méditerranée, LA GRANDE BLEUE’ Tentoonstellingscatalogus Singer Museum Laren

Matthieu Wiegman (1886-1971), Stilleven met bloemen, witte schaal en fruit

olieverf op doek, afm. 65 x 60 cm, gesigneerd r.o., te dateren ca. 1917

Prijs: € 5300

Herkomst:
-Collectie Piet Boendermaker, nummer 2363 op spieraam achterzijde
-Bruikleen in 1926 aan Gemeente Amsterdam die tot 1943/1944 duurde
-Verkocht aan particulier eind jaren ‘40
-Veiling Christie’s Amsterdam 10 december 1996
-Particuliere collectie Amstelveen

Het schilderij van Matthieu Wiegman maakte deel uit van de grote collectie van de Bergense School verzamelaar Piet Boendermaker die het in 1926 in bruikleen gaf aan de gemeente Amsterdam. Daarmee staat vast dat het in elk geval vóór 1926 is gemaakt. Enkele attributen komen ook voor op andere stillevens van Matthieu Wiegman. De witte schaal bijvoorbeeld staat op een stilleven van Matthieu Wiegman Stilleven met vissen (Boendermaker nummer 1024), o.a. afgebeeld in Piet Spijk, Piet Boendermaker Mecenas van de Bergense School, pag. 210 en in het boek over de broers Piet en Matthieu Wiegman samengesteld bij een tentoonstelling in het Stedelijk Museum Alkmaar,pag. 16. Een bruine kruik lijkt ook op beide werken voor te komen. Het stilleven met vissen is gedateerd 1916. Dan kom je uit op een datering omstreeks 1917.
De schilderstijl is ook kenmerkend voor de werken van Wiegman in die periode.: de vrij zware contouren van het tafeltje, de nogal ingehouden kleuren rood en blauw-groen van de appeltjes zijn kenmerkend voor Wiegmans schilderstijl in die jaren.

Op het spieraam staat nog een ander nummer ‘123 BvOZ’ De afkorting verwijst naar Bank van Onroerende Zaken. De gemeente had een eigen lijst van bruiklenen en daarop zijn de werken genummerd 1-160. Dit stilleven is nummer 123 op die lijst.

Vergelijk ook ‘Stilleven met klompen’ in de nieuwe opstelling van het Stedelijk Museum Amsterdam. Ook dit schilderij was ooit van Piet Boendermaker.

Matthieu Wiegman (1886-1971), Gezicht op kasteel Neercanne

olieverf op doek, afm. 59 x 72 cm, gesigneerd r.o, te dateren ca. 1929

herkomst: particuliere collectie Maastricht

Prijs: € 5500

Tegen het einde van de jaren twintig was Matthieu Wiegman vaak in Limburg te vinden waar zijn dochters op kostschool zaten en waar hij in het landschap het glooiende Franse land terugvond. Er ontstonden veel dorpsgezichten en landschappen die nog de intens warme kleuren van Zuid- Frankrijk uitdroegen. Zie o.a. het boek over Piet en Matthieu Wiegman dat verscheen bij een tentoonstelling van de twee schilderende broers in het Stedelijk Museum Alkmaar in de zomer van 2013. Vergelijk het schilderij van Cagnes le Haut dat Wiegman het jaar daarvoor, in 1928, maakte.