Huidige collectie

Wiegman, Piet

Piet Wiegman (1885-1963), Bloemen in een vaas

aquarel op papier, afm. 34 x 36 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1935
herkomst: verre familie van de kunstenaar
opmerking: tot nu toe onbekend werk

Prijs: € 950

Piet Wiegman (1885-1963), Stilleven met zonnebloemen, fles, tinnen bord en fruit

Olieverf op doek, afm. 80 x 90 cm, gesigneerd links onder, te dateren ca. 1935
NB. achterzijde: opzet voor schilderij met meisje op stoel
herkomst: verre familie van de kunstenaar
opmerking: tot nu toe onbekend werk

Prijs: € 4500

Alle attributen èn de zonnebloemen die Piet Wiegman in de loop der jaren in zijn schilderijen verwerkte komen in dit werk voor.
De zonnebloemen zien we al in schilderijen uit 1915 De blauwe fles voor het eerst op Stilleven met uitzicht door het raam (1916) dat ik dit voorjaar verkocht. (pag. 32 boek Wiegman)
Zie voor het tinnenbord o.a. S90, S112 en S113. Het laatste schilderij is ook in mijn collectie.
De kruik gebruikte Wiegman ook regelmatig als attribuut: S90, S99

Piet Wiegman (1885-1963), Stilleven met crucifix, masker en apostelen

Piet Wiegman (1885-1963), Stilleven met crucifix, masker en apostelen

olieverf op doek, afm. 60 x 74 cm, gesigneerd links boven Piet Wiegman, te dateren 1939
herkomst: particuliere collectie, door de ouders van de laatste eigenaar direct bij de schilder gekocht.

Prijs: € 2750

Als u door de monografie over Piet Wiegman bladert, dan ziet u dat hetzelfde crucifix al vanaf zijn vroegste werken voorkomt. Bv. op het schilderij Zittend boerenmeisje (1915), Stilleven met crucifix en zonnebloem (ca. 1915), Aardappelschillend meisje in interieur (ca. 1917), Stilleven met crucifix en stolp (1917) en Stilleven met koperen ketel (ca. 1924).
Het crucifix staat ook afgebeeld op een foto in zijn eerste atelier in Groet: pag. 21 van het boek.
Met het verlaten van de RK kerk heeft Wiegman het kruisbeeld niet verworpen. Het verbindt hem met de gewone katholieke mensen. Bovendien, volgens Adriaan Venema, komt het vaak terug in zijn schilderijen ‘niet omdat het een religieus voorwerp was, maar omdat het hem boeide als object van grote schoonheid.’
Op een affiche voor een solo expositie beeldt hij zichzelf af als kunstenaar tussen een kruisbeeld en een batakbeeldje. Heeft op ons schilderij het grijnzende masker ook een symbolische betekenis?
Wiegman combineerde voorwerpen waaraan hij gehecht was en die hij jarenlang bewaarde in zijn atelier en maakte er een opstelling mee voor een schilderij. Zo komt de blauwe fles al voor op het stilleven uit 1916 dat we onlangs verkochten. Ook de apostelbeeldjes gebruikte hij vaker, o.a. in een paar aquarellen: AT 89 en AT 90 (zie oeuvrecatalogus).