Huidige collectie

Wiegman, Piet

Piet Wiegman (1885-1963), Bloemen in een vaas

aquarel op papier, afm. 34 x 36 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1935
herkomst: verre familie van de kunstenaar.
opmerking: tot nu toe onbekend werk
Prijs: € 950

De autodidact Piet Wiegman leerde op latere leeftijd schilderen door kunstwerken uit het Rijksmuseum te kopiëren. Via zijn broer, de kunstenaar Matthieu Wiegman, kwam Piet in contact met Leo Gestel en Gerrit van Blaaderen. In 1917 debuteerde Wiegman met met meer dan 50 werken op de jaarlijkse expositie van de Hollandsche Kunstenaarskring.
(zie ook Verkochte Werken). Hij betrok een atelier in Groet, nabij Bergen, en maakte kennis met de verzamelaar Piet Boendermaker. Na een hoogoplopende ruzie met Boendermaker vertrok Wiegman in 1922 naar Limburg, maar keerde in 1929 weer terug naar Groet.

Piet Wiegman (1885-1963), Stilleven met crucifix, masker en apostelen

Piet Wiegman (1885-1963), Stilleven met crucifix, masker en apostelen

olieverf op doek, afm. 60 x 74 cm, gesigneerd links boven Piet Wiegman, te dateren 1939
herkomst: particuliere collectie, door de ouders van de laatste eigenaar direct bij de schilder gekocht.
Oeuvrecatalogus nr. S113

Prijs: € 2750

Als u door de monografie over Piet Wiegman bladert dan ziet u dat hetzelfde crucifix al vanaf zijn vroegste werken voorkomt. Bv. op het schilderij Zittend boerenmeisje (1915), Stilleven met crucifix en zonnebloem (ca. 1915), Aardappelschillend meisje in interieur (ca. 1917), Stilleven met crucifix en stolp (1917) en Stilleven met koperen ketel (ca. 1924).
Het crucifix staat ook afgebeeld op een foto in zijn eerste atelier in Groet: pag. 21 van het boek.
Met het verlaten van de RK kerk heeft Wiegman het kruisbeeld niet verworpen. Het verbindt hem met de gewone katholieke mensen. Bovendien, volgens Adriaan Venema, komt het vaak terug in zijn schilderijen ‘niet omdat het een religieus voorwerp was, maar omdat het hem boeide als object van grote schoonheid.’
Op een affiche voor een solo expositie beeldt hij zichzelf af als kunstenaar tussen een kruisbeeld en een batakbeeldje. Heeft op ons schilderij het grijnzende masker ook een symbolische betekenis?
Wiegman combineerde voorwerpen waaraan hij gehecht was en die hij jarenlang bewaarde in zijn atelier en maakte er een opstelling mee voor een schilderij. Zo komt de blauwe fles al voor op het stilleven uit 1916 dat we onlangs verkochten. Ook de apostelbeeldjes gebruikte hij vaker, o.a. in een paar aquarellen: AT 89 en AT 90 (zie oeuvrecatalogus).
Literatuur: Piet Spijk e.a. Piet Wiegman ‘Schilder van de Bergense School’