Verkochte werken

Blaaderen, G.W. van

Gerrit Willem van Blaaderen (1873-1935), Samois-sur- Seine

olieverf op doek, afm. 50 x 60 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1910.

Zie voor de jaren dat Van Blaaderen jaarlijks naar Frankrijk reisde de andere schilderijen op deze site die Van Blaaderen in de omgeving van Samois-sur-Seine maakte.
Literatuur: Kees van der Geer ‘Gerrit Willem van Blaaderen’, monografie over de schilder bij een tentoonstelling in Stedelijk Museum Alkmaar in 2016

Gerrit Willem van Blaaderen (1873-1935), Samois- sur-Seine

olieverf op doek, afm. 50 x 61 cm, gesigneerd r.o en met monogram l.o.
te dateren 1908. In dat jaar schilderde Van Blaaderen een aantal schilderijen met dezelfde afmeting. Hij gebruikte in dat jaar een Franse maat spieramen, namelijk 50 x 61 cm, zie sticker achterzijde.

G.W van Blaaderen reisde in de jaren 1908-1912 jaarlijks naar Samois-sur-Seine, vooral in het voor- en najaar.
Daar verbleef het echtpaar in een hotel-restaurant Le Beau Rivage. Dit hotel met tuinen lag aan de oevers van de Seine en was met een bruggetje ‘La Passerelle’ verbonden aan een eilandje. Veel kunstenaars waren Van Blaaderen voorgegaan naar deze plaats.
Onder anderen Maurice Utrillo, Paul Signac, Odilon Redon en Camille Pisarro. Alfred Sisley woonde in het aangrenzende dorp.
Van Blaaderen maakte in Samois-sur-Seine vooral landschappen in een aan het Franse impressionisme verwante stijl. Veel lichter dan dat hij in Nederland deed, de invloed van Sisley is goed te herkennen. Werk van Sisley hing, afkomstig uit de collectie van zijn zwager Cornelis Hoogendijk, aan de muur in zijn landhuis ‘De Maerle’ in Huizen.
In dit werk zien we muurtjes die de landerijen afscheiden. Vooral het gebied tussen Haut-Samois en Bas-Samois, aan de oevers van de Seine, werd regelmatig geteisterd door overstromingen.
Zie ook het hoofdstuk ‘Frans licht’, pag. 28-59 in de monografie over Van Blaaderen van Kees van der Geer bij de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Alkmaar en de informatie bij het schilderij ‘Aan de Seine’ bij Collectie Verkochte Werken op deze site. Vergelijk ook de afbeelding in zwart/wit van een vergelijkbaar Frans landschap in het boek van Dirk Klomp over De Bergense School.

Gerrit Willem van Blaaderen (1873-1935), Aan de Seine

Olieverf op doek, 100 x 120 cm, gesigneerd l.o. te dateren 1908
herkomst: familie Van Leeuwen Boomkamp

‘Het Franse werk van Van Blaaderen kenmerkt zich door een volstrekt on-hollandsche voordracht.’, schreef de kunstcriticus J. Slagter in 1926 in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrif. En hij vervolgt: ‘Het zijn wijde gezichten langs de Seine met populieren tegen blanke luchten, die zich spiegelen in het vlietende water, in een wemeling van pril lentelicht.’
Bij zijn artikel beeldt hij Aan de Seine bij Samois af en in welke collectie het schilderij zich bevindt: ‘verzameling Van Leeuwen Boomkamp’.
Pieter van Leeuwen Boomkamp (1871-1956), vriend en zakenpartner van de kunstenaar, kocht het schilderij op de eerste solotentoonstelling van Van Blaaderen direct na zijn terugkeer uit Frankrijk bij de Amsterdamse kunsthandel C.M. van Gogh en het bleef altijd in de familie.
Begin 1908 ging Van Blaaderen met zijn vrouw Riet Hoogendijk voor der eerste keer naar Samois. Het is een pittoresk dorpje aan de meanderende Seine, niet ver van Fontainebleau.
Het echtpaar logeerde in hotel Beau Rivage dat met een bruggetje verbonden is aan een eilandje, alleen te betreden door hotelgasten. Het zou best kunnen dat Riet Hogendijk daar een partijtje tennis speelt met een andere hotelgast!
Over de schilderijen ontstaan in Samois-sur-Seine schrijft Kees van der Geer in zijn prachtige monografie over de kunstenaar: ‘Van Blaaderen maakte in Samois een belangrijke ontwikkeling door. Hij vernieuwde zijn palet en baseerde zich op het impressionisme en neo- impressionisme. Zijn werken worden gekenmerkt door het gebruik van lichte, tere kleuren en veel ruimte’ Dit schilderij is ook afgebeeld in de monografie van Kees van der Geer over de kunstenaar G. W. van Blaaderen.

Gerrit Willem van Blaaderen (1873-1935), Koolland

Olieverf op paneel, afm 23,5 x 32 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1904

In 1904 woonde Van Blaaderen in Laren. In de 19e eeuw waren daar al schilders als Jozef Israëls en Anton Mauve neergestreken. Het Gooi was ontdekt als een gebied waar de moderne industriële ontwikkelingen nog niet gaande waren. Samen met o.a. H.J Wolter richtten een groep kunstenaarsvrienden de club Tien op. In het eerste jaar van het bestaan was de club zeer succesvol en werden er ruim 40 werken verkocht op diverse exposities in het land. Waarschijnlijk werd dit paneeltje ook toen verkocht.
Op pag. 20 van de monografie over Van Blaaderen samengesteld door Kees van der Geer staat een grotere versie van ‘ons’ schilderij afgebeeld.
De schilder èn criticus Maarten Krabbé schreef in 1905 in het tijdschrift Op de hoogte, maandschrift voor de huiskamer over dit thema bij Van Blaaderen:
‘Mooi zijn de sterke paarsen en grijzen op de glimmende kolen en uitnemend is het verschiet achter het vrouwtje. ’t Wit van het boerenhuis rechts is bizonder juist van tegenstelling met de fijn blauwe zomerlucht’.