Verkochte werken

Dam van Isselt, Lucie van (Zeeuws)

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Tinnen vaasje met meidoorn

olieverf op paneel, afm. 24 x 29 cm, gesigneerd rechts onder.

Lucie van Dam van Isselt beeldde het tinnen vaasje vele malen af.
Zie daarvoor de website over haar werk www.lucievandamvanisselt.nl
In Museum de Schotse Huizen in Veere is een overzichtstentoonstelling van haar werk te zien van 12 juni t/m 31 oktober 2021 ter gelegenheid van haar 150e geboortedag. Op het tentoonstellingsaffiche hetzelfde tinnen vaasje, nu met madeliefjes.

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Tarbot in een porseleinen schaal

olieverf op paneel, afm. 45 x 60 cm, gesigneerd rechts onder, niet gedateerd, maar te dateren ca. 1944

Een schaal of een bord op een keukenaanrecht met fruit, eieren of asperges, tegeltjes aan de wand als achtergrond, de kunstenares pakte dit thema steeds weer op. Daarbij werd haar palet steeds helderder. Wim Blok, hij publiceerde twee boeken over de schilderes, plaatst dit visstilleven in de periode dat Lucie van Dam van Isselt ‘De Asperges’ schilderde. Zie Wim Blok, ‘Een leven in stillevens’, pag.51

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Nestje met mereleitjes

olieverf op paneel, afm. 27 x 35 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren ca. 1915
herkomst: particuliere Zeeuwse collectie

Eiersnoeren en nestjes, deze lentebodes komen regelmatig terug in het oeuvre van Lucie van Dam van Isselt.
Zie o.a. www.lucievandamvanisselt.nl en ga dan naar Stillevens.
Vergelijk ook afbeeldingen in Karen Ekker/ Joost Bakker ‘Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse Joffer’ pag.33.

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Katje

olieverf op paneel, afm. 23,5 x 23,7 cm
herkomst: geschenk aan vrienden en via vererving naar de laatste eigenaar

Vergelijk de afbeeldingen van poezen in de Bergen op Zoom catalogus pag. 50, afbeelding 50 en pag. 36, afbeelding 101. Zie ook Wim Blok “Lucie van Dam van Isselt. Een leven in stillevens’ pag. 26 voor een afbeelding van een poes.

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Stilleven met mosselen en stopfles

olieverf op paneel, afm. 40 x 50 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren ca. 1942

herkomst: schoondochter Pien Plasschaert (zij was de partner van Evert Ekker, zoon van Lucie uit haar eerste huwelijk, en dochter van een broer van Albert Plasschaert, haar tweede echtgenoot) en via vererving naar de laatste eigenaar.

Vergelijk afbeeldingen in:
-Willem Blok ‘ Lucie van Dam van Isselt’ Bergen op Zoom, 1986 afbeelding 83, pag. 32 voor een vergelijkbaar stilleven met mosselen. Zie ook in dezelfde catalogus schilderijen met een ‘stopflesje’: afbeelding 71 (pag. 29), afbeelding 89 (pag.34).
In Wim Blok ‘Lucie van Dam van Isselt. Een leven in stillevens’, 1999, afbeeldingen pag. 54: ‘Pot met kwasten’ en pag. 55 ‘Kersen op een wit bord’.
-Karen Ekker/ Joost Bakker ‘Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse Joffer’ pag. 33

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), “Winter 1941”

olieverf op paneel, afm. 55,5 x 54 cm, gesigneerd r.o. te dateren januari 1941. Lucie van Dam van Isselt schrijft in haar dagboek dat ze op 11 januari en 13 januari 1941 aan het schilderij werkte.
achterzijde van het paneel: Duizendschonen in een groene vaas
NB. het kacheltje stond in de huiskamer van de schilderes. Zie de foto van haar en haar kleinzoon op pag. 4 van het boek ‘Lucie van Dam van Isselt, een markante Veers joffer’ Op die foto de zwarte schoorsteenmantel, het kacheltje met daarop de ketel.

Jos de Gruyter, criticus van Het Vaderland, recenseert een groepstentoonstelling in Pulchri in het najaar van 1941. Bij zijn artikel beeldt hij het schilderij af met de titel ‘Winter 1941’. Hij zegt het volgende over de inzending van de LvDvI: ” (…) breeder dan gewoonlijk voor haar doen Lucie van Dams (…) haar potkacheltje dat tot geestigen titel heeft ‘Winter 1941′

Vergelijk afbeeldingen in
– Wim Blok, ‘Lucie van Dam van Isselt’, Tentoonstelling Catalogus Markiezenhof, Bergen op Zoom, 1986, afbeeldingen 102, 108, 109 en 127 voor haar Veerse interieurs
– Wim Blok, ‘Lucie van Dam van Isselt. Een leven in stillevens’, 1999, afbeeldingen op pag. 44 (sleutel aan spijker!) en pag.47 voor de interieurs in haar Haagse jaren na 1934 toen ze uit Veere naar Den Haag verhuisde.
– Karen Ekker/ Joost Bakker Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse joffer’, pag.61

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Margrieten in een witte vaas

olieverf op paneel, afm. 56 x 71 cm., gesigneerd rechts onder, te dateren ca. 1915
NB. het schilderij heeft een prominente plaats op de overzichtstentoonstelling met werk van Lucie van Dam van Isselt in Museum De Schotse Huizen, te zien tot 7 november 2021.
Dagblad Het Parool bespreekt de tentoonstelling op zaterdag 31-7-2021 en schrijft het volgende over het schilderij:
” Ze schilderde die enorme bos margrieten in 1915 en het lijkt wel of het boeket nog steeds meebeweegt met een zachte bries.”.
Het schilderij is ook afgebeeld op een anischtkaart.

Literatuur:
– Karen Ekker/ Joost Bakker, ‘Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse joffer’ afgebeeld pag. 49
– Wim Blok ‘Lucie van Dam van Isselt’ catalogus Markiezenhof Bergen op Zoom, 1986. vergelijk: pag. 32
– Wim Blok ‘Lucie van Dam van Isselt ‘Een leven in stillevens’. vergelijk: pag, 42 en 52

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Pantoffelplant in aardewerken pot

olieverf op paneel, afm. 55 x 50 cm, gesigneerd rechts onder en te dateren ca. 1945
herkomst: Haagse vrienden van de kunstenares via vererving.

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Stilleven met kastanjes

olieverf op paneel, afm. 40 x 50 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1945
Het Vrije Volk schreef op 20-7-1948 n.a.v. een tentoonstelling in Den Haag: ‘Waar dit gemakkelijk vlotte haar geen parten speelt, kan zij een uiterst gaaf, volledig mooi stilleven maken. Zie bv. nr. 17 ‘Kastanjes’met het rijke wit van de geopende vrucht.

Het spijkergat in de muur en en de langpootmug linksonder duiden op een later werk van de schilderes

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Pronkbouquet

olieverf op paneel, afm. 46,5 x 63,5 cm, gesigneerd r.o. te dateren 1925-1926
verkocht aan particuliere verzamelaar, nu in collectie Zeeuws Museum Middelburg

Lucie van Dam van Isselt(1871-1949), Gele dotters aan de waterkant

olieverf op paneel, afm. 48 x 61 cm
gesigneerd r.o. te dateren ca. 1918

Lucie van Dam van Isselt verhuisde in 1907 naar Veere. Haar kunstenaarschap kwam in de jaren daarna tot volle ontplooiing. Rond 1918 maakte zij een aantal schilderijen van ‘Weidebloemen’. Vergelijk de drie schilderijen afgebeeld op pag. 19 in de Markiezenhof catalogus (1986) en het schilderij op pg. 32 in ‘Een leven in stillevens’ (1999)

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Kievitseieren en sterkers op tinnen bord

olieverf op paneel, afm. 33 x 41 cm. gesigneerd r.o.
te dateren ca. 1935
herkomst: particuliere collectie Den Haag, erven van vrienden van Lucie van Dam Van Isselt

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), Tinnen bord met peren

olieverf op paneel, afm. 25,5 x 35 cm, gesigneerd r.o.,te dateren 1937
herkomst: privécollectie van de kunstenares Jeanne Bieruma Oosting

Herkomst:
-Privé collectie: Jeanne Bieruma Oosting
-Galerie De Krijtkring Hoorn
-Particuliere collectie

Tentoonstelling:
-Huize Koninginnegracht 77, Den Haag, oktober 1938 (solo expositie)
-Markiezenhof, Bergen op Zoom, 17 mei-10 augustus 1986 (solo expositie)

Afgebeeld: catalogus van tentoonstelling in Markiezenhof, pag. 29, nummer 70
Andere literatuur over LvDvI:
-Wim Blok, ‘Lucie van Dam van Isselt, Een leven in stillevens’
-Francisca van Vloten,’ Nieuw licht, Jan Toorop en de Domburgsche tentoonstellingen 1911-1921′
-Francisca van Vloten/Joost Bakker ‘Domburgse dames en Veerse joffers’
-Joost Bakker, ‘Veere, Daar moest je geweest zijn’
-Karen Ekker/Joost Bakker ‘Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse Joffer’ vergelijk afbeelding op pag. 32
Zie ook de website over haar werk beheerd door Karen Ekker: www.lucievandamvanisselt.nl.

Lucie van Dam van Isselt noteert op 5-9-1937 in haar dagboek: “Ik schilder peren op een bord met klimopblaren.”
Het jaar daarop exposeert ze het schilderij op een solo expositie in Den Haag (zie boven).
De tentoonstelling wordt in kranten gerecenseerd. Een niet geïdentificeerde krant schrijft op 25-10-1938: ‘En aan denzelfden wand het breeder gepenseelde Bord met peren in donkergrijzen toon.’ Een andere krant, onbekende datum 1938: ‘nu en dan coquetteert zij een beetje met haar bekwaamheid; zoo met het spijkergat in den fond van een stilleven met peren, compositorisch van geen belang.’

Op 6 januari 1939 komt haar vriendin Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) langs en zij koopt het schilderij. Lucie van Dam van Isselt noteert die januaridag in haar dagboek: ‘Visita de Jeanne Oosting, compra las peras’

Het schilderij is tot de dood van Jeanne Oosting in 1994 in haar bezit gebleven (stempel achterzijde‘collectie Jeanne Oosting’). In 1986 leende ze het uit voor de tentoonstelling in Bergen op Zoom (vermelding achterzijde schilderij) Na haar overlijden ging het schilderij naar Galerie De Krijtkring in Hoorn die de schilderes Jeanne Oosting vertegenwoordigde (sticker achterzijde). De Krijtkring sloot haar deuren in 1998 en het schilderij kwam terecht in een particuliere collectie.

Op de achterzijde plakte Jeanne Oosting een ansichtkaart die Lucie van Dam van Isselt haar stuurde als bedankkaart voor verjaardagswensen van Jeanne Oosting. Lucie van Dam van Isselt was op 15 juni 1941 70 jaar geworden. Lucie van Dam schrijft op 19 juni terug en eindigt haar bedankje met de openhartige zin: “Ik ben van plan er alles uit te halen wat er uit te halen is, van wat me van het leven rest. Geen verspilling.”

Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), l’ Inconnue de la Seine

Olieverf op paneel, afm. 43 x 32 cm gesigneerd r.o. te dateren 1914
Gedateerd en getiteld achterzijde 1914 en ‘Dode vrouw uit de Seine’
Annotatie verso: Huwelijksgeschenk van L.van Dam van Isselt en A. Plasschaert 1915 voor M. Kist
Marietje Kist was een Veerse vriendin van Lucie van Dam van Isselt

In het atelier Lucie van Dam van Isselt hing dit dodenmasker aan de muur. Zie o.a. het schilderij ‘Interieur atelier’ (1935). Op de website www.lucievandamvanisselt.nl nog een schilderij met het masker. Ook met de tinnen beker. De verblijfplaats van dit schilderij is onbekend.

De mysterieuze dood van het onbekende meisje opgedregd uit de Seine in 1902 sprak tot de verbeelding. Het dodenmasker werd in vele reproducties en afgietsels over Europa verspreid.
Het tinnen bekertje zien we ook terug op verschillende schilderijen. Zie in het boek ‘Een leven in stillevens’ het schilderij ‘Stilleven met boeken’ (1915)(pag. 29) en ‘De asperges’ (1944) op pag.51. Zie voor de tinnen beker ook de website lucievandamvanisselt.nl op een flink aantal schilderijen. Het is bekend dat de kunstenares dezelfde voorwerpen schikte en herschikte in verschillende schilderijen in verschillende periodes Ze heeft de tinnen beker dus meeverhuisd van Veere naar Den Haag.

Een criticus van NRC is over het schilderij te spreken en schrijft: “Mevrouw Lucie van Dam van Isselt heeft veel goeds ingezonden. Het gipsmasker van het verdronken meisje met wat bloemen in een bekertje is in een stemmig, beschaafd en indrukwekkend coloriet gehouden.”
Maria Viola, kunstcritica van het Algemeen Handelsblad: “Vooral het Stilleven is schoon; het stelt voor, hangend tegen blanken achtergrond en gezien van terzij, een pleistermasker, vrouwengelaat; een fleschje met groote losbladige, lichtrose en -gele bloemen en daarvóór een tinnen beker met kleiner bloempjes gevuld- alles op en tegen wit. De aard dezer kunst is die van fijne. kiesche bekoorlijkheid; in het heldere, rustige zich spreidende licht staan de stille dingen zedig en teer te leven; broos en toch niet tè brekelijk’