Verkochte werken

Graadt van Roggen, Job

Job Graadt van Roggen (1867-1959), ‘Bloemenweelde’

olieverf op doek, afm. 42 x 53 cm, gesigneerd en gedateerd met monogram l.o ’19 GvR 12′
titel in handschrift van de schilder op achterzijde met annotatie ‘J M Graadt van Roggen, Bergen N-H’

In de zomer van 1912 logeerde Graadt van Roggen met zijn gezin in Zoutelande in Huize Santvlught van Ferdinand Hart Nibbrig. Datzelfde jaar nam Graadt van Roggen deel aan de beroemde zomertentoonstellingen die Jan Toorop organiseerde in Domburg. De Bergense kunstenaar exposeert er drie schilderijen met de titels ‘Dorpsweg’, ‘Walcheren’en ‘Warme dag’.
Het luminisme in zijn schilderijen is niet te vergelijken met bv. dat van Hart Nibbrig van wie er in 1912 ook een aantal Walcherense kustlandschappen met de weerspiegeling van zonnestralen op zee, wit duinzand en huisjes met rode daken in het Domburgse houten tentoonstellingsgebouwtje hangen. De stijl van Graadt van Roggen in die jaren zou je kunnen typeren als ‘voorzichtig licht-schilderen’.
Graadt van Roggen schilderde dit werk ‘en plein air’: minieme gaatjes in de vier hoeken zijn zichtbaar. De kunstenaar prikte het doek vast op de binnenkant van zijn schilderkist en werkte buiten.

Literatuur: Jan Louter, Adriaan van Dis, Eddy van der Maarel, ‘Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen’
Vergelijk ‘Warme dag’ (pag.122), ‘Het zonnige huisje’ (pag.124) en ‘Huisje Zoutelande’ (pag.124) in het zelfde jaar geschilderd en afgebeeld in deze monografie over Graadt van Roggen.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Strand bij Camperduin

olieverf op doek, afm. 33,5 x 70.5 cm, gesigneerd met monogram en gedateerd ’19 GvR 17′ links onder
annotatie op spieraam achterzijde in handschrift van de schilder: ‘J.M. Graadt van Roggen, Strandgezicht bij Camp’

herkomst: particuliere collectie Rotterdam

De spaarzame keren dat de rest van het gezin op stap is, gaat Job Graadt van Roggen, wonend in Bergen, buitenshuis logeren. In 1917 is hij in ‘Pension Kuiper’ in Camperduin. Twee schilderijen die hij die zomer maakt, bevinden zich nu in musea: ‘Sammlung Kunst der Westküste op Föhr’ in Duitsland en in de collectie van ‘Museum De Wieger’ in Deurne. Ze hebben het zelfde langwerpige formaat met bijna dezelfde afmetingen als ‘Strand bij Camperduin’, dat ook uit 1917 is.
Vergelijk afbeeldingen in ‘Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen’ pag. 132 en 133.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), ‘Landschap bij Zeegse, Drente’

Olieverf op paneel, afm. 21,5 x 34 cm, gesigneerd en gedateerd met monogram ’19 GvR 10’
titel in handschrift van de schilder in potlood op achterzijde van het paneeltje.

De eerste schilderijtjes die Graadt van Roggen vanaf 1883 (!) maakte, zijn altijd op paneel en voluit gesigneerd ‘J.M. Graadt van Roggen’ met een jaartal.
Vanaf ca. 1910 verkortte hij zijn handtekening met het karakteristieke monogram waarin de datering verwerkt is
Dit is het vroegste schilderijtje, mij bekend, dat hij met ‘GvR’ signeert.
Vanaf ca. 1928 tot zijn laatste schilderijen in de jaren vijftig van de vorige eeuw signeert hij weer voluit.

Zie voor afbeeldingen van zijn schilderijen met veranderingen van de signatuur: ‘ Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen’, samengesteld door Jan Louter met bijdragen van Adriaan van Dis en Eddy van der Maarel.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), ‘Duinmeertje’

olieverf op doek, afm. 55 x 75 cm, gesigneerd l.o. ‘J.M. Graadt van Roggen’ titel ‘Duinmeertje’ op sticker en adressticker ‘Russenweg 9, Bergen’ op spieraam achterzijde. Te dateren ca. 1930.

Herkomst: particuliere collectie: door de grootvader van de laatste eigenaar gekocht op een rondreizende ere-tentoonstelling ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de schilder in Nijmegen in april 1937.
Graadt van Roggen schilderde buiten, ‘en plein air’. Het moet gewaaid hebben, want de zandkorrels zitten in de verf.

NB. Zou Graadt van Roggen het werk van John Constable (1776-1837) gekend hebben? Constable was gefascineerd door de lucht, bestudeerde en schilderde een aantal jaren alleen maar wolkenluchten: “Ik ben de wolkenman.”. Tot 31 januari 2021 was er een tentoonstelling met werk van Constable in Teylers Museum Haarlem.

Literatuur: ‘Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen’. Zie de foto op pag. 12 van deze monografie. Graadt van Roggen achter zijn schildersezel aan het werk bij een duinmeertje.

Job Graadt van Roggen (1867-1959, Duinlandschap Herfst

olieverf op doek, afm. 80 x 115 cm, gesigneerd en gedateerd met monogram ’19 GvR 14′ links onder
herkomst: particuliere collectie.

Graadt van Roggen bleef in de buurt van zijn woonhuis/atelier in Bergen voor het maken van dit grote schilderij. Hij schilderde het nu nog steeds weinig begroeide duingebied De Drie Banken achter de parkeerplaats van de uitspanning Duinvermaak aan de Breelaan in Bergen. Zie voor andere ‘luministische’ schilderijen die Graadt van Roggen maakte tussen 1910 en 1920 de monografie over de schilder ‘Volop zomer. Schilderijen van Job Graadt van Roggen’.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Duinen bij Bergen

olieverf op doek, afm. 33,5 x 55 cm, gesigneerd rechts onder met monogram ‘GvR’,te dateren ca. 1915

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Zandverstuiving Kootwijk

olieverf op doek, afm. 54,5 x 73 cm, gesigneerd en gedateerd ’19 GvR 28′ rechts onder
Afbeelding: Jan Louter e.a ‘Volop zomer. Schilderijen van Job Graadt van Roggen’ pag. 144

Graadt van Roggen schilderde zijn duinlandschappen en zandverstuivingen meestal in de omgeving van zijn woonplaats Bergen. Deze zandverstuiving zette hij in de zomer van 1928 in Kootwijk op het doek. Hij verbleef daar een paar maanden. De aanleiding van huis te gaan was een tragische: zijn enige zoon, hij heette ook Job, was bij een vliegtuigongeluk in Nederlands-Indië om het leven gekomen en de schilder vond dat hij er eens uit moest. Zijn vrouw dwingt hem om afstand te nemen. Zij schrijft in een brief: “Rust eerst goed uit, de gehele winter heb je in spanning geleefd en hard gewerkt, waardoor je zenuwen overspannen zijn. Dat kan zo niet doorgaan, ga wandelen, fietsen, veel rusten.” Hij neemt de aansporingen van zijn vrouw ter harte . Langzamerhand kom zijn artistieke productie weer op gang en hij schildert o.a. deze zandverstuiving.

Job Graadt van Roggen (1867-1959) ‘Dennen’

olieverf op doek, afm. 52,5 x 65,5 cm, gesigneerd met monogram en gedateerd ’19 GvR 17′
titel op achterzijde.
Verkocht aan particuliere verzamelaar Bergen aan Zee, nu via een legaat in collectie Stedelijk Museum Alkmaar.
Afgebeeld:
-Jan Louter e.a ‘Volop zomer, Schilderijen van Job Graadt van Roggen’, pag. 131
-Lies Netel, ‘Bergense School, Collectie moderne kunst Stedelijk Museum Alkmaar’, pag. 70

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Zandverstuiving

olieverf op doek, afm. 37 x 64, gesigneerd met monogram ‘GvR’, te dateren ca. 1910
Afgebeeld in Jan Louter e.a. Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen, pag. 121

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Duintje

olieverf op paneel, afm. 25 x 35 cm, gesigneerd en gedateerd ’19 GvR 25′ recht onder
Afgebeeld: Jan Louter e.a. ‘Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen’, pag. 142

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Duinlandschap met jeneverbes

olieverf op doek, afm. 32,5 x 54 cm, gesigneerd ‘GvR’ links onder, te dateren ca. 1910

Het schilderij is niet gedateerd. Vergelijk het met afbeeldingen in de monografie ‘Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen’op pag. 117 en 119. De afmetingen zijn dezelfde en de stijl van schilderen komt overeen. Ook hebben die schilderijen de signatuur GvR en zijn wel gedateerd.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), ‘Vloed’

olieverf op doek, afm. 33,5 x 71 cm
gesigneerd met monogram en gedateerd ’19 GvR 20′ links onder
titel op spieraam achterzijde
afgebeeld in Jan Louter e.a. ‘Volop zomer’, pag. 137

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Zonnig duinlandschap

olieverf op paneel, afm.36 x 44 cm, gesigneerd en gedateerd ’19 GVR 19
titel op achterzijde. Afgebeeld: Jan Louter e.a. Volop zomer, omslag en pag. 136

Tentoonstelling:
– Frans Huysmans en de Bergense School, Noord Veluws Museum Nunspeet, 14 januari-25 juni 2023

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Schotse Huizen Veere

gemengde techniek op papier, afm. 19 x26 cm, gesigneerd en gedateerd met monogram: 19GVR06

Job Graadt van Roggen is een kunstenaar die vooral in Bergen (N-H) woonde en werkte. Hij maakte veel etsen en prachtige duinlandschappen, zie andere Verkochte Werken.
Al in de jaren negentig van de 19e eeuw kwam hij op Walcheren. Er zijn etsen van Domburg van 1893 en volgende jaren.
Hij was bevriend met W.F.A.I. Vaarzon Morel en hij bezocht hem in Veere. In 1906 maakte Graadt van Roggen deze tekening met kleurkrijt en inkt.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Duinlandschap

Olieverf op doek, afm. 55 x 76 cm, gesigneerd l.o. te dateren ca. 1953
.

Herkomst: de vader van de laatste eigenaar kocht het schilderij op een solotentoonstelling met werk van Graadt van Roggen in het Kunstenaarscentrum Bergen die op 3 juni geopend werd kort na de 86e verjaardag van de schilder.

Citaat uit de openingstoespraak van huisvriend Ruurd Vos bij deze tentoonstelling:
“Uit dit laatste jaar stamt schilderwerk zó fris en met zulk een vreugde gemaakt, dat men moeite heeft zich voor te stellen dat de maker ervan de acht kruisjes reeds lang achter de rug heeft.” (zie Volop zomer, pag. 78,79).

Vergelijk dit duinlandschap met dat in de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar, afgbeeld op pag. 174 van de monografie Volop zomer

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Gezicht op Alkmaar

Job Graadt van Roggen trouwde op 2 november (Allerzielen) 1900 met Agaath van de Pol en ging in de Berkenhoeve aan de Russenweg in Bergen wonen in een villa die door een bevriende architect gebouwd was ( zie Volop Zomer, pag. 34/35).
Vanaf begin 20e eeuw begon de kunstenaar, hij maakte tot die tijd vooral etsen, te schilderen. Graadt van Roggen verkende de omgeving en schilderde blonde duinlandschappen die hij signeerde met een monogram GvR en een datum bv. 19GvR13.
In Volop zomer is op pag. 121 een zandverstuiving afgebeeld met ongeveer dezelfde afmeting als dit schilderij. Op pag. 128 een groot luministisch Gezicht op Alkmaar dat zich in Amsterdams particulier bezit bevindt.

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Strand bij Bergen aan Zee

olieverf op doek, afm. 46 x 61 cm, gesigneerd l.o. te dateren ca. 1930

herkomst: particuliere collectie door de vader van de vorige eigenaar direct bij de schilder gekocht

Job Graadt van Roggen (1867-1959), Duinlandschap bij Bergen

olieverf op doek, afm. 50 x 73 cm, gesigneerd en gedateerd 1951 rechts onder

Tentoonstelling: Stedelijk Museum Alkmaar ter gelegenheid van de 85e verjaardag van de kunstenaar in 1952.
Literatuur: Volop zomer, schilderijen van Job Graadt van Roggen.

Job Graadt van Roggen, Blonde duinen

Olieverf op doek, afm. 50 x 65 cm, gesigneerd l.o. te dateren ca. 1930

Herkomst: particuliere collectie