Verkochte werken

Kimpe, Reimond (Zeeuws)

Reimond Kimpe (1885-1970), Westkappelaar

olieverf op doek, afm. 55 x 50 cm, gesigneerd en gedateerd links boven ‘ R.Kimpe 36 ’ (=1936), originele lijst uit 1936

Herkomst: particuliere verzamelaar, geboren in 1928 in Middelburg en in 2020 overleden.

Tentoonstelling: het schilderij werd voor het eerst tentoongesteld bij Kunstzaal Van Lier, Rokin 126, Amsterdam op een solo tentoonstelling met nieuw werk van Kimpe. De tentoonstelling opende 17-12- 1938 en liep tot 5-01-1939
Het Algemeen Handelsblad recenseert de tentoonstelling. De criticus schrijft o.a. ‘De ernstige in zichzelf gekeerde boeren en vissers, de ruige kerels met de hoge, als uit hout gesneden koppen trekken de aandacht. Wat er leeft achter de strakke tronies van de jonge mannen, Kimpe heeft het doorgrond en in de blik en de ogen, de lijnen om de mond, rekenschap afgelegd van ieders karakter en persoonlijkheid’.

Literatuur:
-Loe Maas ‘Reimond Kimpe’ Monografiënreeks no.4, 1951. Zie afbeelding pag. 17
-Hesther van den Donk e.a. ‘De gulden middenweg’. Deze monografie verscheen in 1997 bij tentoonstellingen in Museum Singer Laren en Zeeuws Museum Middelburg.
Zie afbeeldingen van Westkapelse boeren op de pagina’s: 20, 45 en 59

Reimond Kimpe (1885-1970), Arnemuidse visvrouw

olieverf op doek, afm. 86 x 61 cm, gesigneerd en gedateerd links boven ‘ R.Kimpe 35 ’ (=1935).

Herkomst: particuliere verzamelaar, geboren in 1928 in Middelburg en in 2020 overleden.

Literatuur:
-Loe Maas ‘Reimond Kimpe’ Monografiënreeks no.4, 1951
-Joos Florquin ‘R.Kimpe’ Cahiers van Deurle IV, 1972
-Hesther van den Donk e.a. ‘De gulden middenweg’. Deze monografie verscheen in 1997 bij tentoonstellingen in Museum Singer Laren en Zeeuws Museum Middelburg
-Lo van Driel ‘Een getekend leven’ Den Boer/De Ruiter 2016. Een gedegen biografie over de schilder.

Reimond Kimpe schilderde regelmatig Arnemuidse vrouwen. Het lijkt of de kunstenaar zich speciaal aangetrokken voelde tot de vrouwen die een paar keer per week in Middelburg langs de deur kwamen om vis te verkopen. Vooral op vrijdag kwam ze je tegen om katholieke klanten te bedienen.
Een Arnemuidse met juk siert het omslag van ‘De gulden middenweg’. Op pag. 40 van deze monografie een afbeelding van een ‘Arnemuidse visvrouw met juk’, gedateerd 1935. Dit schilderij bevindt zich in de collectie van het Zeeuws Museum Middelburg. Zie de overeenkomsten met ‘ons’ schilderij dat Kimpe óók in 1935 maakte.
De klederdracht van vrouwen uit Arnemuiden vindt, net als die van Nieuw en Sint Joosland zijn oorsprong in de Zuid-Bevelandse dracht. De vrouw draagt een ondermuts van broderie. Over de ondermuts wordt een klein, blauw tussenmutsje gedragen. De bovenmuts is gemaakt van broderie, soms van kant en heeft de vorm van een dubbele schelp. Ze draagt rond de hals bloedkoralen die met een rond, gouden slot van voren gesloten worden.

Reimond Kimpe (1885-1970), ‘Ontmoeting’

olieverf op doek, afm. 75 x 45 cm, gesigneerd en gedateerd links onder ‘ R.Kimpe ’59 ’ (=1959)

Herkomst: particuliere verzamelaar, geboren in 1928 in Middelburg en in 2020 overleden. De collectioneur kocht het schilderij op een retrospectieve verkooptentoonstelling na het overlijden van Kimpe (1970) in het voorjaar van 1972 in de Vleeshal, Middelburg.

Literatuur:
-Joos Florquin, ‘Reimond Kimpe’ Cahiers van Deurle IV, 1972.
In deze uitgave afgebeeld met de titel ‘Ontmoeting’.

Florquin, die in 1964 de schilder voor de Vlaamse Televisie interviewde, zegt over de stijlverandering in Kimpe’s werk: “ De kleuren in deze periode (bedoeld wordt na 1950) worden veel viever, schriller. Weer is de vrouw het onuitputtelijke thema dat hij in de meest diverse toonaarden uitwerkt en dat hij laadt met het geheim van ondoorgrondelijkheid of met de bekoring van een belofte.”

Reimond Kimpe, ‘Stilleven met pul en schelp’

olieverf op doek, afm. 60,5 x 50,5. gesigneerd links onder, te dateren ca. 1950
titel in handschrift van de schilder op sticker achterzijde.
herkomst: particuliere collectie

Literatuur:
– Hesther van den Donk e.a. ‘De gulden middenweg’. Dit boek verscheen in 1997 bij tentoonstellingen in Singer Museum Laren en Zeeuws Museum Middelburg.
– Kunsthandel Monet, Rokin 97 Amsterdam, tentoonstelling Reimond Kimpe 14 februari-7maart 1964 (brochure)
– Lo van Driel ‘Een getekend leven’ Den Boer/De Ruiter 2016. Biografie over de schilder.

Reimond Kimpe (1885-1970), Arnemuidse

Olieverf op doek, afm. 56 x 50 cm, gesigneerd en gedateerd rechts boven ‘ R.Kimpe ’39’ (=1939)

Herkomst: particuliere collectie, bemiddeld bij aankoop door de nieuwe eigenaar.

Reimond Kimpe schilderde regelmatig Arnemuidse vrouwen. Het lijkt of de kunstenaar zich speciaal aangetrokken voelde tot de vrouwen uit Arnemuiden die een paar keer per week in Middelburg langs de deur kwamen om vis te verkopen. Vooral op vrijdag kwam je ze tegen om katholieke klanten te bedienen.
Kimpe schilderde regelmatig blozende Walcherse boerinnen, maar de Arnemuidse vrouwenportretten zijn zwoel, hebben een erotische uitstraling, sommige zijn expliciet sexueel geladen. Zie bv. het grote naakt met kap, afmetingen 85 x 115 cm gedateerd 1943, dat Joos Florquin afbeeldt in zijn Cahier van Deurle, gewijd aan het werk van Kimpe.
Loe Maas beeldt in zijn boekje dat hij in 1951 publiceerde ook een naakte Arnemuidse af op haar rug gezien. Ook dit schilderij heeft flinke afmetingen: 105 x 115 cm.
In het boekje van Loe Maas nog een Arnemuidse, nu decent gekleed met aan haar zijde een verliefde matroos die naar haar opkijkt. Ook dit schilderij heeft behoorlijke afmetingen:105 x 85 cm en gedateerd 1942
Een Arnemuidse met juk siert het omslag van ‘De gulden middenweg’, het bekendste boek over leven en werk van Reimond Kimpe. Op pag. 40 van de monografie nog een ‘ Arnemuidse visvrouw met juk’ gedateerd 1935. Dit schilderij bevindt zich in de collectie van het Zeeuws Museum Middelburg.
In de biografie van Lo van Driel vier afbeeldingen van naakte Arnemuidse vrouwen met kap, foto’s die Kimpe maakte van zijn schilderijen voor een fotoalbum. Zie de pagina’s 138, 139 en 299 van de biografie.

De klederdracht van vrouwen uit Arnemuiden vindt, net als die van Nieuw en Sint Joosland, zijn oorsprong in de Zuid-Bevelandse dracht. De vrouw draagt een ondermuts van broderie. Over de ondermuts wordt een klein blauw tussenmutsje gedragen. De bovenmuts is gemaakt van broderie, slechts zelden van kant, en heeft de vorm van een dubbele schelp. Aan het oorijzer in de ondermuts zijn gouden krullen bevestigd. Verder draagt de vrouw in de ondermuts gouden mutsenspelden en draagt ze het haar in een rol op het voorhoofd. Ze draagt rond de hals bloedkoralen die met een rond, gouden slot van voren gesloten worden. Soms wordt het slot in de nek gedragen.

Literatuur:
-Loe Maas ‘Reimond Kimpe’, Monografiënreeks no. 4, 1951
-Joos Florquin ‘R.Kimpe’, Cahiers van Deurle IV, 1972.
-Hesther van den Donk e.a. ‘De gulden middenweg’. Dit boek verscheen in 1997 bij tentoonstellingen in Singer Museum Laren en Zeeuws Museum Middelburg.
-Lo van Driel ‘ Een getekend leven’ Den Boer/De Ruiter 2016. Een gedegen biografie over de schilder.

Reimond Kimpe (1885-1970), Mannequins

olieverf op jute, afm. 95 x 56 cm, gesigneerd en gedateerd ’ 58 (=1958) r.o.
herkomst: het schilderij werd in 2003 door de intussen overleden zoon van de kunstenaar Wim Kimpe (1913-2008) aan een particuliere verzamelaar verkocht. Deze verzamelaar was de laatste eigenaar.

Literatuur:
-Loe Maas ‘Reimond Kimpe’, Monografieënreeks no 4, 1951
-Joos Florquin ‘ R.Kimpe’, Cahiers van Deurle IV, zj
-Hesther van den Donk e.a. ‘De gulden middenweg’. Dit boek verscheen in 1997 bij tentoonstellingen in Singer Museum Laren en Zeeuws Museum Middelburg.
-Lo van Driel ‘Een getekend leven’ Den Boer/De Ruiter 2016. Een degelijke biografie over de schilder.

Reimond Kimpe (1885-1970), ‘Hofstee met getemperd avondlicht’

olieverf op doek, afm. 50 x 63 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren 1925
sticker achterzijde: R. Kimpe, Hofstee met getemperd avondlicht.
aantekening met op spieraam: Noordweg, in oorspronkelijke lijst.

herkomst: particulier Zeeuws bezit, grootouders van laatste eigenaar kochten
het schilderij in de jaren twintig rechtstreeks bij Kimpe.

In de recent verschenen biografie Een getekend leven, Reimond Kimpe besteedt Lo van Driel, de schrijver van dit gedegen boek, ruime aandacht aan het vroege werk van Kimpe. Op pag. 117 van de biografie citeert Van Driel een artikel in De Middelburgsche Courant van december 1925 waar een Kimpe expositie in het Middelburgse Kunstmuseum besproken wordt. De krant geeft de volgende kwalificatie aan deze schilderijen: ‘een visionair beeld in blanke droomerigheid’ Isidoor van Beugem wijdt een artikel aan Kimpe in Elsevier’s Maandschrift en vindt de schilderijen van Kimpe uit dat jaar ‘neo-impressionistisch’.
Voor andere afbeeldingen van schaarse schilderijen van Kimpe in dezelfde vroege stijl: zie de biografie pag. 118-120. Veel van dit werk is aan het begin van de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan.
Lo van Driel verwijst ook nog naar het schilderij ‘Klomp huizen bij Seislaagte’ dat Kunsthandel De Directiekamer hier in De Drvkkery in 2005 verkocht.
De aantekening in pen Noordweg is later toegevoegd. Waarschijnlijk een verwijzing naar een boerderij aan de Noordweg bij Middelburg.

Reimond Kimpe (1885-1970), ‘Zeeman’

olieverf op doek, afm. 46 x 34,5 cm, gesigneerd en gedateerd ’39 links boven
titel op sticker in handschrift van de schilder op spieraam achterzijde

herkomst: privécollectie Hans Sonnenberg (1928-2017), galeriehouder Galerie Delta Rotterdam

Vergelijk afbeeldingen in Reimond Kimpe, De gulden middenweg.
Over leven en werk van Reimond Kimpe zie de grondige biografie Lo van Driel,
Een getekend leven, Reimond Kimpe. In De Drvkkery te koop.

Reimond Kimpe (1885-1970), Bloemstilleven

olieverf op doek, afm. 44,5 x 33,5 cm, gesigneerd l.o. , te dateren ca. 1935
tentoongesteld Kunsthandel Wending, Amsterdam 3-31 oktober 1981

De schrijver en kunstcriticus Adriaan Venema (1941-1993) dreef in de jaren ’80 van de vorige eeuw een spraakmakende kunsthandel aan het Rokin in Amsterdam.
In oktober 1981 organiseerde hij een verkooptentoonstelling van het werk van Kimpe.
Jan Juffermans schreef een brochure bij deze tentoonstelling. Als u daarin bladert, ziet u ons schilderij afgebeeld met verkeerde afmetingen.

Reimond Kimpe (1885-1970), Beenhouwerssingel

olieverf op grof linnen (jute), afm. 66 x 50 cm, gesigneerd l.o. te dateren 1925

herkomst: particuliere collectie Zeeland

In de biografie geschreven door Lo van Driel Een getekend leven, Reimond Kimpe citeert Van Driel op pag. 117 een criticus van de Middelburgsche Courant die een expositie van Kimpe bespreekt in het Kunstmuseum in Middelburg in december 1925: “Er zijn doeken die zich nauw aan de natuur aansluiten, bijv. het stadhuis te Veere, de kerktoren te Veere, de Beenhouwerssingel (…)”
Dezelfde recensent spreekt verder van ‘visionaire beelden in blanke dromerigheid.’
Voor meer afbeeldingen van zulke zeer vroege schilderijen van Kimpe in deze neo-impressionistische stijl: Een getekend leven, pag. 118, 119.

Reimond Kimpe (1885-1970), Huizen aan een kade

olieverf op doek, afm. 68 x 75 cm, gesigneerd l.o, te dateren midden jaren ’40
vergelijk Reimond Kimpe, De gulden middenweg, afbeelding pag.21

herkomst: particuliere collectie Friesland