Verkochte werken

Kuijten, Harrie

Harrie Kuijten (1883-1952), Groet gezien vanaf de duinen

olieverf op doek, afm. 47 x 62 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren ca. 1947

Kuijten klom op het duin achter zijn huis en schilderde wat nu de Harrie Kuijtenweg heet en de polder daarachter. Zijn huis ligt achter de bomen, de witte stolpboerderij links heeft nog steeds dezelfde kleur.
Vergelijk dit schilderij met dezelfde voorstelling afgebeeld in Willem Baars e.a. ‘Harrie Kuijten’ op pag. 137.
Het daar afgebeelde schilderij is kleiner van formaat, 40 x 50 cm, en is altijd in bezit van de familie Kuijten gebleven.

Harrie Kuijten (1883-1952) Baadsters in Kortenhoef

olieverf op paneel, afm. 22 x 26 cm, te dateren 1929
annotatie achterzijde: ‘Harrie Kuijten, Kortenhoef ’29 op atelier gekocht in 1951’
herkomst: weduwe van de kunstenaar Jan Budding (1922-1988)

De aantekening achterop is van Jan Budding. Budding woonde ook in Groet en de twee dorpsgenoten kwamen bij elkaar over de vloer. Blijkbaar was Kuijten aan het schilderijtje gehecht: hij verkocht het pas in 1951.
Vergelijk dit schilderij met ‘Studie Kortenhoef’ afgebeeld in Willem Baars e.a. ‘Harrie Kuijten 1883-1952’ catalogusnummer 67. Daar is ook zijn vrouw Leni op de vlonder aan de waterkant afgebeeld.
In oktober 1999 was er een expositie in het oude Gemeentehuis van Bergen. Daarbij verscheen een catalogus: ‘Leni, Kuijtens favoriete model’.

Harre Kuijten (1883-1952), Strand Camperduin

olieverf op doek, afm. 55 x 65 cm, gesigneerd links onder, te dateren 1937
herkomst: ouders vorige eigenaar kochten het schilderij in mei 1937 bij Harrie Kuijten in Groet. informatie uit het verkoopschrift waarin Kuijten zijn verkopen per maand noteerde.

Harrie Kuijten (1883-1952), Kerkje van Groet

olieverf op doek, afm. 40 x 50 cm. gesigneerd rechts onder, te dateren ca. 1947.
herkomst: door de vader van de laatste eigenaar direct bij de schilder gekocht.

Harrie Kuijten (1883-1952), Strand met tentjes

olieverf op doek, afm. 45 x 55,5 cm, gesigneerd links onder, te dateren ca. 1935
Zie de monografie van Willem Baars e.a.voor vergelijkbare ‘strandjes’van Kuijten

Harrie Kuijten (1883-1952), Strand met baders

olieverf op doek, afm. 28 x 41 cm, gesigneerd r.o. te dateren ca. 1935
Zie de monografie over Kuijten van Willem Baars e.a voor vergelijkbare ‘strandjes’ van Kuijten

Harrie Kuijten (1883-1952), Strandgezicht Camperduin

olieverf op doek, afm 34,5 x 43 cm, gesigneerd rechts onder, ta dateren ca. 1937
Zie voor vergelijkbare ‘strandjes’ van Kuijten de monografie van Willem Baars e.a

Als je de contouren van het duin goed bekijkt, is het zeer waarschijnlijk dat Kuijten dit ‘strandje’schilderde in Camperduin. Dit moet dan na 1936 zijn toen Kuijten in Groet ging wonen

Harrie Kuijten (1883-1952), Hargergat

olieverf op doek, afm. 61 x 87.5 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren ca. 1947
Herkomst: particuliere collectie Amsterdam

Kuijten was na de Tweede Wereldoorlog minder reislustig. Hij had jonge kinderen, bleef thuis en schilderde het landschap in zijn omgeving. Verschillende kleuren groen overheersen in zijn kleurenpalet. Vergelijk de Kuijten monografie van Willem Baars e.a. pag. 137 en pag. 141. Kuijten schilderde het Hargergat vanaf het hoge duin dat je bereikt via de Oude Heereweg in Groet.

Harrie Kuijten (1883-1952), Boerderij met kippen

olieverf op doek, afm. 50,5 x 53 cm, gesigneerd en gedateerd ’16(=1916) links onder

herkomst: laatste eigenaar particuliere verzamelaar Wassenaar.
Harrie Kuijten had een schriftje waarin hij al zijn verkopen noteerde. Een bladzijde van dat schriftje is afgebeeld in de monografie van Willem Baars e.a over Kuijten op pag. 29. Kuijten noteert bij het overzicht van 1918: ‘Hilversum, Boederij (sic) met kippen, H.Slaghek’ Meneer Slaghek was een goede klant. Zijn naam komt regelmatig terug in het verkoopschrift

Harrie Kuijten (1883-1952), Stolpboerderij in Groet

olieverf op doek op paneel, afm. 40 x 60 cm, gesigneerd r.o, te dateren ca. 1947
herkomst: particuliere collectie Amsterdam

Kuijten was niet ver van huis toen hij dit weilandje met hooioppers schilderde. Het is namelijk de witte boerderij achter zijn eigen woonhuis/atelier aan Heereweg 305 waar Kuijten met zijn gezin vanaf 1936 tot zijn overlijden in 1952 woonde. Zijn dochter Cécile, overleden in februari 2019, bewoonde de boerderij en stelde het atelier van haar vader iedere zondag open
De kunstenaar zette zijn ezel neer op de Hogenolweg, toen nog een onverharde weg aan de voet van de duinen. Helaas is het weilandje verdwenen en ook het zicht op de witte stolpboerderij, want, u raadt het al: er staan huizen.

Harrie Kuijten (1883-1952), Stolpboerderij te Groet

olieverf op paneel, afm. 38,5 x 46 cm, gesigneerd l.o. te dateren ca.1940
herkomst: particuliere collectie, door familie van de laatste eigenaar direct bij de schilder gekocht.

Deze boerderij stond niet ver van de stolpboerderij aan de Heereweg in Goet waar Kuijten woonde en zijn atelier had.Het is een boerderij met zowel een aanbouw aan de voorkant en dorsdeuren naar de weg als een aangebouwde schuur. Vermoedelijk is hij afgebrand.

Harrie Kuijten (1883-1952), ‘Laantje te Groet, Herfst’

olieverf op doek op Franse maat schilderskarton afm. 46 x 38 cm, gesigneerd r.o. titel in handschrift van de schilder op achterzijde, te dateren ca. 1940.
herkomst: particuliere collectie, door familie van de laatste eigenaar direct bij de kunstenaar gekocht.

Harrie Kuijten (1883-1952), Hargergat te Groet

olieverf op doek, afm. 42 x 57 cm, gesigneerd l.o. te dateren ca. 1940
herkomst: particuliere collectie, door familie van de laatste eigenaar direct bij de kunstenaar gekocht.

Kuijten schilderde vaker het Hargergat. In de Kuijten monografie van Willem Baars e.a. is op pag. 138 een winters Hargergat afgebeeld.

Harrie Kuijten (1883-1952), Gezicht op Groet

olieverf op doek, afm. 56 x 70 cm, gesigneerd achterzijde en gedateerd 1936
herkomst: particuliere collectie
rechtstreeks gekocht bij de weduwe van de kunstenaar in 1973

Harrie Kuijten (1883-1952), ‘Vloed’

olieverf op doek, afm. 50 x 65 cm, gesigneerd r.o., te dateren ca. 1939
in originele, gerestaureerde lijst.
herkomst: particuliere collectie, familie van de eerste eigenaar.

In 1936 kwam Kuijten in Groet wonen. Eerst aan de Achterweg en vanaf 1938 in een stolpboerderij aan de Heereweg.
We weten precies wanneer dit schilderij het atelier verlaten heeft. Kuijten hield een verkoopschrift bij waarin hij per maand noteerde wat en aan wie hij een schilderij of tekening verkocht. In juli 1941 verkoopt hij dit schilderij aan meneer Schmidt uit Schagen en noemde het ‘Vloed’. Deze laatste was een amateurschilder, kocht wel vaker bij Kuijten en Kuijten logeerde na de oorlog wel eens bij Schmidt om daar vroeg in de ochtend de Veemarkt te kunnen schilderen.
Op het spieraam staat een andere titel ‘Ruwe zee’. Onder deze titel werd het schilderij eerder geëxposeerd in het Stedelijk Museum Amsterdam op een tentoonstelling van de Hollandsche Kunstenaarskring.
Toen Kuijten in Groet woonde, was hij vaak te vinden op het strand bij Camperduin. De contouren van de duinen zijn na bijna 80 jaar nog herkenbaar. U loopt naar strandpaviljoen Luctor en Emergo en kijkt naar links over de nieuwe lagune heen.

Harrie Kuijten (1883-1952), Het lege strand bij Bergen

Olieverf op doek, afm. 54 x 65 cm. te dateren ca. 1936
Herkomst: particuliere collectie USA, door grootvader van de laatste eigenaar direct bij de schilder gekocht.

Kuijten is bekend om zijn zonnige ‘strandjes’ met mensen. Op bewolkte dagen ging Kuijten ook naar het strand. Hij zette zijn schildersezel neer en spande het doek op; de vier dichtgeverfde gaatjes in de hoeken zijn nog zichtbaar. Het moet gewaaid hebben, want zandkorrels zitten in de verf. Afgebeeld in ‘Op ’t duin, duingedichten en duingezichten’.

Harrie Kuijten (1883-1952), Hooi oppers in Groeter polder

Olieverf op paneel, afm. 38 x 52 cm, gesigneerd l.o

Herkomst: particuliere collectie Bergen

Harrie Kuijten (1883-1952), Winter in Groet

Olieverf op doek, afm. 50 x 65 cm, gesigneerd l..o. te dateren 1947
in kasboek van Kuijten teruggevonden: verkocht in augustus 1947
herkomst: particuliere collectie

Kuijten stapte in de strenge winter van 1947 naar buiten uit zijn stolpboerderij aan Heereweg 305 en zette zijn ezel neer voor de deur. Het was een productieve winter, hij schilderde meer wintergezichten o.a. de bevroren Hagerplas. De situatie is nog precies dezelfde.

Harrie Kuijten (1883-1952), Concert in Café de Karseboom

tekening op papier, techniek: potlood, conté en oostindische inkt
afm. 21,5 x 26 cm, gesigneerd l.o. Harrie Kuijten
niet gedateerd, te dateren ca. 1915

Verkocht aan Stadsarchief Amsterdam
.
Kuijten bezocht in zijn Amsterdamse jaren regelmatig het Café Restaurant en Bodega De Karseboom. Het beroemde etablissement werd al gefrequenteerd door de Tachtigers en bevond zich in de Kalverstraat dicht bij de Dam.
In 1912 schilderde hij al een concert dat zich nu in een particuliere collectie bevindt en afgebeeld is in de literatuur over Kuijten.
In 1921 gaf Bernard Houthakker, kunsthandelaar op het Rokin een map van zes litho’s uit van een concert in café De Karseboom in Amsterdam.
Deze complete map had ik ook in mijn collectie en verkocht ik onlangs. De hier afgebeelde tekening is de enige voorstudie van zo’n litho. Waarschijnlijk heeft Kuijten ook tekeningen gemaakt van de andere vijf litho’s, maar die zijn niet bekend.

Harrie Kuijten ( 1883-1952), Duinen in de zon

olieverf op doek, afm. 54x 65 cm gesigneerd l.o. te dateren ca. 1938
aantekening in handschrift van de schilder achterzijde:
Duinen in de zon Harrie Kuijten Groet (N-H)

herkomst: particuliere collectie

Harrie Kuijten (1883-1952), Paardenkoetsjes op het Rembrandtplein

olieverf op doek, afm. 60 x 72 cm gesigneerd r.o, te dateren 1917

herkomst: particuliere collectie Amsterdam

De locatie waar Kuijten dit stadsgezicht schilderde was me aanvankelijk niet duidelijk.
Ik zocht op de naam van het café ‘Taverne Grand Gala’ in krantenarchieven.
Regelmatig bleek de taverne in kranten te adverteren, zo ook in februari 1919 in De Telegraaf:

Op het Rembrandtplein is nu op nummer 8-10 hotel Atlanta gevestigd, de indeling van de raampartijen is echter nog exact dezelfde. Op nummer 8 was bovendien in die jaren de sociëteit gevestigd van de schildersvereniging Sint Lucas, die Kuijten frequenteerde.
Volgende vraag: wanneer schilderde Kuijten dit stadsgezicht? Het is uit de literatuur bekend dat de kunstenaar, die vanaf 1914 in Amsterdam woonde, impressionistische stadsgezichten schilderde in de traditie van George Hendrik Breitner. Voor een preciezere datering bood het schriftje, waarin Kuiten per jaar al zijn verkopen noteerde, uitkomst: in 1918 verkocht hij het schilderij aan een liefhebber uit Amsterdam. Waarschijnlijk schilderde hij het op een regenachtige winterdag in het jaar daarvoor.