Willem F.A.I. Vaarzon Morel (1868-1955), Lezende echtgenote van de schilder (recent verkocht)
olieverf op doek op board, afm. 67 x 54 cm, gesigneerd rechts boven ‘W.F.A.I. Vaarzon Morel’, te dateren ca.1915
sticker achterzijde
C.W. D’Huij – Kunsthandel
Lange Burg 18 Middelburg
Bekroond tentoonstelling Goes 1879 en Middelburg 1889
AANGEKOCHT DOOR ZEEUWS MUSEUM MIDDELBURG
In het adresboek 1895 van de gemeente Middelburg wordt C.W. D’Huij genoemd als ‘boek- en bijbelbinderij’. Boekhandel D’Huij werd direct na de oorlog overgenomen door de familie De Jong en ging verder onder de naam ’t Zoeklicht op het adres Nieuwe Burg 14. De Lange Burg was immers gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. ’t Zoeklicht was een van de vier boekwinkels op de Nieuwe Burg, naast Fey, Loek en Fanoy. Alleen Fanoy overleefde en ‘verhuisde’ naar De Drvkkery.
Herkomst: gekocht door een jonge militair die tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de familie Vaarzon Morel in Veere ingekwartierd was en bevriend raakte met de kunstenaar en zijn vrouw. Het schilderij bleef altijd in dezelfde familie.
Vaarzon Morel woonde vanaf 1910 met zijn gezin in Veere. Een geliefd thema in zijn werk is huiselijk geluk: hij schilderde regelmatig zijn vrouw en kinderen. Voorbeelden daarvan o.a. in de monografie over de schildersfamilie Vaarzon Morel.
Zijn vrouw Pietertje Hendrika de Jong met wie hij in 1899 trouwde leest een brief in de woonkamer van het huis Den Spieghel aan de Kade in Veere.
Literatuur: Ad Beenhakker ‘Vaarzon Morel, een schildersfamilie’ 2003
Willem F. A. I. Vaarzon Morel (1868-1955) Haven van Veere
olieverf op doek, afm. 44,5 x 55,5 cm, gesigneerd links onder ‘W.F.A.I. Vaarzon Morel’
te dateren ca. 1920
Literatuur:
– Ad Beenhakker, ‘Vaarzon Morel, een schildersfamilie’ 2003
– Joost Bakker. ‘Veere, daar moest je geweest zijn’ 2019
Willem F.A.I. Vaarzon Morel (1868-1955), Span paarden voor een wagen
aquarel op papier, afm.52 x 60 cm, gesigneerd l.o
herkomst: door de grootvader van de laatste eigenaar direct bij de kunstenaar gekocht
Van een Veerse schilder werd verwacht dat hij ook Veerse onderwerpen schilderde. Voor één onderwerp is Vaarzon Morel, de grootvader van Wim Vaarzon Morel (1931-2023) levenslang enthousiast gebleven: het afbeelden van paarden.
In het boek over de schildersfamilie Vaarzon Morel zijn verschillende paardenschilderijen afgebeeld. Zie ook het schilderij Paarden, bietencampagne in de collectie.
Willem F. A. I. Vaarzon Morel (1868-1955), ‘Paarden, bietencampagne’
olieverf op doek, afm. 52 x 64 cm, gesigneerd r.o., te dateren ca. 1920
titel in handschrift van de schilder op achterzijde.
herkomst: particuliere collectie Zeeland
Lucie van Dam van Isselt haalde in 1910 de Vaarzon Morels over naar Veere te komen.
Willem Ferdinand Abraham Isaac Vaarzon Morel, de namen die horen bij de initialen die hij ook gebruikte in zijn signaturen, ging aan de Kaai in Veere wonen en behalve een korte periode tijdens de Tweede Wereldoorlog toen het gezin moest evacueren, ging hij er niet meer weg.
Van een Veerse schilder werd verwacht dat hij ook Veerse onderwerpen schilderde. Voor één onderwerp in Vaarzon Morel levenslang enthousiast gebleven: de paarden die in de herfst op de Kaai te vinden waren bij het laden van de bietenschepen.
Literatuur: Ad Beenhakker ‘Vaarzon Morel een schildersfamilie’ 2003
Willem F.A.I. Vaarzon Morel (1868-1955), Boeien op de Kaai van Veere
olieverf op doek, afm. 54 x 67 cm, te dateren ca. 1911, gesigneerd l.o.
NB. achterzijde: de vrouw van de schilder met dochter Nel, geboren in 1903
herkomst: particuliere collectie
Waarschijnlijk schilderde Vaarzon Morel deze boeien op de Kaai toen hij met zijn gezin pas kort in Veere woonde. In 1910 was hij op aanraden van de schilderes Lucie van Dam van Isselt naar Veere verhuisd. Schipper en rijkstonnenlegger M.J. van Beveren ging met zijn schokker naar Oosterbeek om de familie op te halen. De familie ging wonen in De Werf, het prachtige huis aan de overkant van de haven en Vaarzon Morel had een atelier in het huis Den Spieghel aan de Kaai. Toen De Werf in de Eerste Wereldoorlog gevorderd werd als uitkijkpost, werd Den Spieghel ook woonhuis.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar het huis op het schilderij afgebeeld lijkt Den Spieghel te zijn.
Vaarzon Morel gebruikte vaker een beschilderd doek: op de achterkant zijn vrouw en enige dochter Nel, geboren in 1903, ze is hier een nog een kleuter