Piet van Wijngaerdt (1873-1964), ‘ Hooiende boer’
Olieverf op doek, afmeting 81 x 101 cm in originele Boendermakerlijst, te dateren ca 1918
Het hier afgebeelde schilderij van Piet van Wijngaerdt is nu afkomstig van een Nederlandse familie die in Duitsland woonde. Ze kochten het schilderij in de jaren ’90 via het veilinghuis Sotheby’s in Amsterdam. In de catalogus had het schilderij de Engelse titel Harvest. Vreemd genoeg stond toen niet de oorspronkelijke herkomst vermeld: namelijk de Boendermaker collectie. De verzamelaar-mecenas Boendermaker kocht het schilderij rechtstreeks uit het atelier van Van Wijngaerdt. Het schilderij kwam weer op de markt in 1958 toen het bij het Amsterdamse veilinghuis Bom geveild werd.
De nummers op het spieraam geven precies aan wanneer dat het geval was.
Nummer 3159 is het zogenaamde Boendermakernummer. Nummer 410 het veilingnummer erop gezet door een medewerker van het veilinghuis. De nummers op het schilderij corresponderen met de nummers die Piet Spijk opnam in zijn onvolprezen boek over de Boendermakercollectie.
Vreemd is wel dat de maten verkeerd overgenomen zijn bij Bom. Het schilderij meet niet 82 x 110, maar is 9 centimeter kleiner. Uit de lijst is er niets afgesneden. Ook zou het schilderij links onder gesigneerd zijn, maar dat is het niet. Het is aan de achterzijde gesigneerd. Nu niet meer te zien door een later aangebrachte bedoeking.
Piet van Wijngaerdt (1873-1964) Bloeiende meidooorn / Mosselenbuurt Bergen
Olieverf op doek, afm.46 x 56 cm. gesigneerd rechts midden, te dateren 1918-1919 zie ook artikel Noord-Hollands Dagblad 6 februari 2018.
Tentoonstelling Stedelijk Museum Alkmaar: Piet van Wijngaerdt, Grondlegger van de Bergense School. Afgebeeld in boek van Renée Smithuis bij deze tentoonstelling: pag. 93, afb 75
In augustus 1916 richten de Franse schilder Le Fauconnier en Piet van Wijngaerdt de kunstenaarsvereniging Het Signaal op. Van Wijngaerdt schrijft een manifest De nieuwe schilderkunst dat van groot belang was voor de ontwikkeling van de Bergense School.
De nieuwe kunst zou zich volgens dit manifest moeten onderscheiden door een grote mate van expressie, wat bereikt kan worden door een rijk spel van schaduwen, versterkte kleuren, lijnen en vlakken. Het doel was de zeggingskracht te verhogen waarbij het onderwerp van ondergeschikt belang is. Met deze opvatting die Van Wijngaerdt ook aan zijn kunstenaarsvrienden in Bergen met veel vuur verkondigde, legde hij de basis voor het donkere, figuratieve expressionisme van de Bergense School.